طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

  • ۰
  • ۰

استفاده از وب سـرویس های گردشگری در رزرورواسیون بلیط اتوبوس های بین شهری

وب سرویس ها و به خصوص انواع مختلف وب سرویس های گردشگری در سال های اخیر نقش بسزایی را در سرعت انجام کارها بر عهده دارند. شرکت های زیادی با بهره گرفتن از وب سرویس های مناسب کیفیت خدمت رسانی خود را بالا برده اند. با استفاده از روش های نوین رزرواسیون آنلاین و صدور بلیط، بسیاری از تماس های خسته کننده برای پیگیری خرید و همچنین رفت و آمدهای مکرر جهت صدور یا دریافت بلیط حذف شده اند.
مقدمه:
بی تردید حمل ونقل مسافران از طریق جاده از محبوب ترین روش های جابه جایی مسافران و گردشگران در ایران است. شاید در نگاهی کوتاه بتوان گفت استفاده ساده تر و مسافرت ارزان از دلایل عمده این انتخاب و استفاده مردم از اتوبوس های بین شهری است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تعطیلات نوروز ۹۶ از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین درمجموع حدود ١٢ میلیون نفر با هواپیما، قطار، اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های عمومی سفر کردند. براین‌اساس گفته شد وسیله نقلیه عمومی شماره یک ایرانیان اتوبوس است، پس از آن هواپیما و در رتبه بعدی قطار قرار دارد.
نحوه رزرو بلیت های اتوبوس به روش قدیمی:
با وجود پیدایش تکنولوژی وب سرویس ها و گسترش خدمات رزرواسیون آنلاین بلیط و ... هنوز هم برخی از افراد رزرو و گرفتن بلیط را به صورت حضوری انجام می دهند. به این صورت که شخص با انجام تماس تلفنی با دفاتر فروش بلیط خدمات مسافرتی و اعلام نمودن مشخصات شناسایی خود، بلیط را رزرو می کند. سپس تا بازه زمانی مشخصی (قبل از حرکت اتوبوس) وقت دارد که نسبت به حضور در محل فروش و گرفتن بلیط خود اقدام کند. این که با وجود پیشرفت خدمات اینترنتی، هنوز هم عده ای از روش قدیمی برای گرفتن بلیط سفر خود استفاده می کنند، طبیعتاً مشکلاتی را در شهرهای مزدحمی مثل تهران ایجاد می کند. از جمله افزایش ترافیک شهری و پایین آمدن کیفیت خدمات ارائه شده از شرکت های اتوبوسرانی. ( ممکن است فرد به دلیل شلوغ بودن خیابان ها به موقع به پایانه اتوبوسرانی نرسد و در نتیجه رزرو بلیط برای او لغو شود.)
وب سرویس چیست؟
وب سرویس ها در تعریف فنی، نرم افزارهایی آنلاین هستند که از سرویس دهنده ( کارگزار ) از طریق کدهای قابل تعریف (XML یا Json ) خدمات مورد نظر سرویس گیرنده را ارائه می کنند. سرویس گیرنده از طریق کدهای تعریف شده در قالب درخواست و پاسخ ( Response & Request ) خدمات مورد نظر خود را دریافت می کند. با کمک وب سرویس ها، امروزه بسیاری از خدمات رزرواسیون بلیط، هتل و ... آنلاین انجام می شوند.
وب سرویس های اتوبوس های بین شهری:
در راستای بهبود کیفیت خدمات به مشتریان، و با کمک گرفتن از وب سرویس های گردشگری، بیشتر آژانس های مسافرتی معتبر امکان رزرو آنلاین بلیط را در اختیار مشتریان قرار داده اند. در وب سرویس های رزرو بلیط، درخواست های اولیه شامل مواردی چون مبدا، مقصد، تاریخ حرکت، تاریخ برگشت و ... می باشد. پاسخ های اولیه از کارگزار شامل اتوبوس های موجود نسبت به درخواست اعلام شده است. پس از انتخاب ماشین مورد نظر درخواست دوم ارسال می شود که شامل وارد کردن مشخصات مسافران می باشد. در این مرحله معمولا شما با پیغامِ تقاضای ورود به سامانه سایت گردشگری مواجه می شوید. با توجه به نحوه طراحی وب سرویس گردشگری، از شما درخواست آدرس ایمیل یا کد ملی و یا شماره تلفن همراه صورت می گیرد. رمزی را که به عنوان کلمه عبور انتخاب می کنید، به شما کمک می کند که از طریق آن در صورت مراجعه مجدد به وبسایت گردشگری، رزرو و خرید بلیط خود را به راحتی انجام دهید. در درخواست سوم و نهایی در صورت تکمیل مراحل پرداخت، درخواست صدور بلیط سال می شود و کارگزار نیز در پاسخ نهایی بلیط را ارسال می کند.
آژانس های مسافرتی سیر و سفر، رویال سفر ایرانیان و ... از جمله آژانس هایی هستند که با استفاده از وب سرویس گردشگری خدمات رزرواسیون آنلاین بلیط را ارائه می کنند.
افزایش استفاده از وب سرویس ها در زمینه گردشگری:
وب سرویس ها و به خصوص انواع مختلف وب سرویس های گردشگری در سال های اخیر نقش بسزایی را در سرعت انجام کارها بر عهده دارند. شرکت های زیادی با بهره گرفتن از وب سرویس های مناسب کیفیت خدمت رسانی خود را بالا برده اند. با استفاده از روش های نوین رزرواسیون آنلاین و صدور بلیط، بسیاری از تماس های خسته کننده برای پیگیری خرید و همچنین رفت و آمدهای مکرر جهت صدور یا دریافت بلیط حذف شده اند. ( همان طور که در قسمت صدور بلیط به روش سنتی خواندید. )

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.