طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

۲۳ مطلب در تیر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کاربرد و مزایای استفاده از بک-لـینک ( Backlinks ) در بهینه سـازی سئو و افزایـش رنک

نحوه تاثیرگذاری بک لینک در سئو طی سال های اخیر تغییراتی داشته است. در گذشته کیفیت وبسایت میزبان بک لینک اهمیت چندانی در رتبه بندی سایت ها نداشت. اما امروزه گوگل با ارائه کردن الگوریتم پنگوئن ( Penguin Algorithm ) معادلات قدیمی را به کلی تغییر داده است. کیفیت سایت میزبانِ بک لینک برای گوگل اهمیت دارد.
در ابتدا مقدمه ای از سئو:
سئو ( SEO یا همان Search Engine Optimization ) به معنای بهینه سازی موتور جستجو است. یکی از پرکاربرد ترین واژه ها در زمینه سئو بک لینک است که در ادامه مقاله توضیحاتی در مورد آن داده خواهد شد. هدف از انجام خدمات گسترده و پیچیده سئو، به طور خلاصه افزایش رنک وبسایت (Page Rank) و راحت تر دیده شدن آن در صفحه (صفحات) اول موتورهای جستجویِ مختلف است. بدون شک، در حال حاضر محبوب ترین موتور جستجو گوگل است و بسیاری از خدمات سئو برای راحت تر دیده شدن وبسایت ها، بعد از جستجوی کاربران در گوگل انجام می شوند.
فرایند بهینه سازی سئو به صورت چرخه ای می باشد. به این معنا که بعد از رسیدن به نقطه مطلوب، باید به صورت پیوسته از دستورالعمل های خاصی پیروی شود تا رتبه سایت افت نکند. نتیجه گرفتن از طریق بهینه سازی سئو وبساست، فرایندی است که احتیاج به زمان بیشتری نسبت به ادوردز دارد. ( Google AdWords روش متمرکز شدن و سرمایه گذاری روی کلمات کلیدی است. ) برای پیشرفتِ سایت خود، لازم است که با متخصصین سئو در تماسِ مداوم باشید. زیرا همان طور که گفته شد، خدمات سئو به صورت چرخشی است و گاهی لازم است استراتژی های قبلی را برای افزایش رنک تغییر دهید.
سئو شامل خدمات مختلفی می شود که در این قسمت به چند مورد از آنها اشاره می کنیم:
استفاده از کلمات کلیدی مناسب در مطالب و عنوان های سایت، فولدر بندی مناسب مطالب وبسایت و داشتن فایلSite Map یا نقشه سایت، جز اصلی ترین موارد بهینه سازی سئو هستند. تمرکز روی محتوای مطالب وبسایت هم در افزایش رنک تاثیر بسزایی دارد. ( به صورتی که محتوای مطالب وبسایت با زمینه فعالیت مجموعه در ارتباط باشد. ) در ضمن داشتن لینک های داخلی ( Internal Links ) که صفحات مختلف یک وبسایت را به هم وصل می کند، در بهینه سازی سئو نقش زیادی دارد.
طراحی ریسپانسیو سایت به معنای واکنش گرا بودن وبسایت است. طراحی سایت باید به گونه ای انجام شده باشد که همه قسمت های صفحات وبسایت، روی دستگاه های مختلف از جمله موبایل، تبلت، لپتاپ، دسکتاپ و ... کامل و مرتب نشان داده شوند. در سال های اخیر با گسترش استفاده از تلفن همراه برای انجام کارهای اینترنتی به جای دسکتاپ و لپتاپ، طراحی ریسپانسیو اهمیت زیادی پیدا کرده است. اصطلاح Mobile-Friendly بودن یک وبسایت، به این معنا که سایت به صورت کامل و منظم روی تلفن همراه نشان داده شود.
UX یا User Experience به معنای اصلاح وبسایت بر اساس تجربه کاربران است. این مرحله جز مراحل آنالیزی سئو است. هدف از ارائه این سرویس، نزدیک شدن به بهترین حالت ممکن برای چیده شدن قسمت های مختلف وبسایت است. ( از جمله منوها، بخش تماس با شرکت و ... ) بعد از انجام این سرویس اکثر کاربران راحت تر با وبسایت ارتباط برقرار می کنند و در نتیجه آمار بازدید از صفحات بالا می رود. بالا رفتن بازدید از سایت به معنای حرکت صحیح آن در مسیر افزایش رنک است.
البته بهینه سازی سئو شامل مراحل مختلف و مهم دیگری هم هست. با پیشرفت تکنولوژی، سئو روز به روز در حال تغییر و تکامل است. به روز بودن دانشِ یک تیم سئو، اصلی ترین بخش ارائه خدمات با کیفیت بالا از سوی آنها را تشکیل می دهد.
بک لینک چیست؟
برای تعریف آن ابتدا تعریف کلی لینک را مطرح می کنیم. لینک ( پیوند ) به طور کلی همان ارجاع دادن کاربر از طریق کلیک یا لمس کردن متن یا عکس، از صفحه ای به صفحه دیگر است. برای مثال لینک کردن یک کلمه در یک فایل Word به یک عکس در کامپیوتر، که با کلیک کردن کلمه یا عبارت لینک شده، عکس باز می شود. در مرورگرها عبارتی که لینک شده است، با رنگ آبی و با یک خط ممتد زیر کل آن مشخص می شود. اگر کاربر از یک نشانی وب به نشانی وب دیگری هدایت شود، به آن بک لینک گفته می شود. در بحث سئو، وقتی مقصد لینک ها را از وبسایت های دیگر به سمت سایت مشخصی هدایت می کنید به اصطلاح از بک-لینک ( لینک پشتیبان یا ورودی ) استفاده کرده اید. تعداد مراجعات از طریق بک لینک ها به وبسایت آمار بازدیدکنندگان سایت را افزایش می دهد. افزایش بازدید از سایت جز مهم ترین عوامل افزایش رنک است.
نکاتی درباره کاربرد صحیح بک لینک:
در صورتی بک لینک با ارزش حساب می شود که سایت مبدا ( که کاربر از طریق آن به سایت مقصد هدایت می شود ) معتبر باشد. اگر مطلبی را_که شامل لینک هایی به صفحه اصلی یا مطالب مختلف وبسایت شماست_در سایت دیگری آپلود کردید، آن سایت باید دارای رنک و امتیاز مناسبی باشد. به صورت معمول ارسال بک لینک از بلاگ ها هزینه ای ندارد. ولی در در برخی موارد وب مسترها ( مدیران وبلاگ ) امکان ارسال بک لینک را از سایت خود مسدود می کنند. ارسال بک لینک از این سایت ها در بیشتر موارد، فقط با ثبت نام در سایت مورد نظر و پرداخت هزینه های ماهیانه یا سالیانه ممکن است. سایت هایی که خدمات بک لینک را به صورت وسیع ارائه می کنند دارای درجه بندی های مختلفی هستند. سرمایه گذاری در هر کدام از این سایت ها هزینه های متفاوتی دارد. نرخ سایت مبدا بک لینک ها برای قرار دادن تبلیغات متنی، با توجه به درجه کیفیت سایت و میزان بازدید آن تعیین می شود.
در زمان خرید امتیاز بک لینک از سایت مبدا باید به ماهیت مطالب صفحه ای که انتخاب شده دقت کرد. برای مثال سایت هایی که مطالب spam ارسال می کنند، نه تنها بک لینک مفیدی ندارند، بلکه در مواردی رنک سایت را هم پایین می آورند. تعداد دامنه های اینترنتی ( Domains ) مجزایی که بک لینک می فرستند از تعداد بک لینک هایی که یک دامنه خاص می فرستد، مهم تر است. به عنوان مثال: در حالت اول شما در 10 دامنه مختف یک مطلب را ارسال می کنید و از هر دامنه 1 بک لینک دارید. حالت دوم این است که در یک دامنه خاص همان را مطلب می گذارید و از آن دامنه 10 بک لینک دارید. در الگوریتم رتبه بندی سایت ها، حالت اول برای افزایش رنک سایت مفید تر است.
یک نکته بسیار مهم برای قوی تر کردن بک لینک ها، استفاده از کلمات کلیدی وبسایت در بین لغات عبارتی است که برای انجام تبلیغ متنی طراحی شده است. به این عبارت ها Anchor Text گفته می شود که همان کلمات قسمت لینک شده هستند. به عنوان مثال شرکت شما در زمینه طراحی سایت کار می کند. اگر برای تبلیغات آنلاین از روش تبلیغات متنی استفاده می کنید، باید در متن لینک شده در سایت میزبان از کلمات کلیدیِ سایت خود ( برای مثال: طراحی فوری سایت ) استفاده کنید. با این روش بک لینک های دریافتی شما ارزش بیشتری خواهند داشت. تبلیغ از طریق نمایش متن یا عکس منتخب شما در یک سایت پربازدید تبلیغ متنی حساب می شود. که بک لینک های زیادی را به سایت مقصد می فرستد. هزینه تبلیغات به این روش به صورت PPC ( پرداخت به ازای کلیک ) و معمولا در دوره های ماهیانه دریافت می شود.
نحوه تاثیرگذاری بک لینک در مبحث سئو:
نحوه تاثیرگذاری بک لینک در مبحث سئو طی سال های اخیر تغییراتی داشته است. در گذشته کیفیت وبسایت میزبان بک لینک اهمیت چندانی در رتبه بندی سایت ها نداشت. اما امروزه گوگل با ارائه کردن الگوریتم پنگوئن ( Penguin Algorithm ) معادلات قدیمی را به کلی تغییر داده است. کیفیت سایت میزبانِ بک لینک برای گوگل اهمیت دارد. بهتر است در تبلیغات متنی به جای عکس، بیشتر از متن استفاده شود تا میزان مراجعه به سایت از طریق بک لینک بالا برود. استفاده از عکس ها بیشتر برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی تصویر گرا توصیه می شود.
  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

استفاده از وب سـرویس های گردشگری در رزرورواسیون بلیط اتوبوس های بین شهری

وب سرویس ها و به خصوص انواع مختلف وب سرویس های گردشگری در سال های اخیر نقش بسزایی را در سرعت انجام کارها بر عهده دارند. شرکت های زیادی با بهره گرفتن از وب سرویس های مناسب کیفیت خدمت رسانی خود را بالا برده اند. با استفاده از روش های نوین رزرواسیون آنلاین و صدور بلیط، بسیاری از تماس های خسته کننده برای پیگیری خرید و همچنین رفت و آمدهای مکرر جهت صدور یا دریافت بلیط حذف شده اند.
مقدمه:
بی تردید حمل ونقل مسافران از طریق جاده از محبوب ترین روش های جابه جایی مسافران و گردشگران در ایران است. شاید در نگاهی کوتاه بتوان گفت استفاده ساده تر و مسافرت ارزان از دلایل عمده این انتخاب و استفاده مردم از اتوبوس های بین شهری است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تعطیلات نوروز ۹۶ از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین درمجموع حدود ١٢ میلیون نفر با هواپیما، قطار، اتوبوس، مینی‌بوس و سواری‌های عمومی سفر کردند. براین‌اساس گفته شد وسیله نقلیه عمومی شماره یک ایرانیان اتوبوس است، پس از آن هواپیما و در رتبه بعدی قطار قرار دارد.
نحوه رزرو بلیت های اتوبوس به روش قدیمی:
با وجود پیدایش تکنولوژی وب سرویس ها و گسترش خدمات رزرواسیون آنلاین بلیط و ... هنوز هم برخی از افراد رزرو و گرفتن بلیط را به صورت حضوری انجام می دهند. به این صورت که شخص با انجام تماس تلفنی با دفاتر فروش بلیط خدمات مسافرتی و اعلام نمودن مشخصات شناسایی خود، بلیط را رزرو می کند. سپس تا بازه زمانی مشخصی (قبل از حرکت اتوبوس) وقت دارد که نسبت به حضور در محل فروش و گرفتن بلیط خود اقدام کند. این که با وجود پیشرفت خدمات اینترنتی، هنوز هم عده ای از روش قدیمی برای گرفتن بلیط سفر خود استفاده می کنند، طبیعتاً مشکلاتی را در شهرهای مزدحمی مثل تهران ایجاد می کند. از جمله افزایش ترافیک شهری و پایین آمدن کیفیت خدمات ارائه شده از شرکت های اتوبوسرانی. ( ممکن است فرد به دلیل شلوغ بودن خیابان ها به موقع به پایانه اتوبوسرانی نرسد و در نتیجه رزرو بلیط برای او لغو شود.)
وب سرویس چیست؟
وب سرویس ها در تعریف فنی، نرم افزارهایی آنلاین هستند که از سرویس دهنده ( کارگزار ) از طریق کدهای قابل تعریف (XML یا Json ) خدمات مورد نظر سرویس گیرنده را ارائه می کنند. سرویس گیرنده از طریق کدهای تعریف شده در قالب درخواست و پاسخ ( Response & Request ) خدمات مورد نظر خود را دریافت می کند. با کمک وب سرویس ها، امروزه بسیاری از خدمات رزرواسیون بلیط، هتل و ... آنلاین انجام می شوند.
وب سرویس های اتوبوس های بین شهری:
در راستای بهبود کیفیت خدمات به مشتریان، و با کمک گرفتن از وب سرویس های گردشگری، بیشتر آژانس های مسافرتی معتبر امکان رزرو آنلاین بلیط را در اختیار مشتریان قرار داده اند. در وب سرویس های رزرو بلیط، درخواست های اولیه شامل مواردی چون مبدا، مقصد، تاریخ حرکت، تاریخ برگشت و ... می باشد. پاسخ های اولیه از کارگزار شامل اتوبوس های موجود نسبت به درخواست اعلام شده است. پس از انتخاب ماشین مورد نظر درخواست دوم ارسال می شود که شامل وارد کردن مشخصات مسافران می باشد. در این مرحله معمولا شما با پیغامِ تقاضای ورود به سامانه سایت گردشگری مواجه می شوید. با توجه به نحوه طراحی وب سرویس گردشگری، از شما درخواست آدرس ایمیل یا کد ملی و یا شماره تلفن همراه صورت می گیرد. رمزی را که به عنوان کلمه عبور انتخاب می کنید، به شما کمک می کند که از طریق آن در صورت مراجعه مجدد به وبسایت گردشگری، رزرو و خرید بلیط خود را به راحتی انجام دهید. در درخواست سوم و نهایی در صورت تکمیل مراحل پرداخت، درخواست صدور بلیط سال می شود و کارگزار نیز در پاسخ نهایی بلیط را ارسال می کند.
آژانس های مسافرتی سیر و سفر، رویال سفر ایرانیان و ... از جمله آژانس هایی هستند که با استفاده از وب سرویس گردشگری خدمات رزرواسیون آنلاین بلیط را ارائه می کنند.
افزایش استفاده از وب سرویس ها در زمینه گردشگری:
وب سرویس ها و به خصوص انواع مختلف وب سرویس های گردشگری در سال های اخیر نقش بسزایی را در سرعت انجام کارها بر عهده دارند. شرکت های زیادی با بهره گرفتن از وب سرویس های مناسب کیفیت خدمت رسانی خود را بالا برده اند. با استفاده از روش های نوین رزرواسیون آنلاین و صدور بلیط، بسیاری از تماس های خسته کننده برای پیگیری خرید و همچنین رفت و آمدهای مکرر جهت صدور یا دریافت بلیط حذف شده اند. ( همان طور که در قسمت صدور بلیط به روش سنتی خواندید. )
  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

درباره ی شرکت GTA وخدمات ارائه شده ی این شرکت در زمینه ی گردشگری

شرکت Gullivers Travel Associates) GTA) در سال 1975 در لندن تاسیس شد. GTA در زمینه ی رزرواسیون آنلاین هتل ها برای مسافرت و گردشگری از شرکت های پیشتاز و عمده در دنیاست. خدمات این شرکت بر اساس منابع غنی و بروز آنلاین آن ارائه می شوند و همچنین امکان انتخاب قیمت های مناسب را در اختیار مشتری می گذارد.
سیستم رزرواسیون آنلاین GTA و امکانات آنلاین آن به طور کامل صنعت گردشگری را در زمینه ی تجاری دچار تغییر کرده است. این سیستم صنعت گردشگری را از یک سیستم رزروی به یک سازمان که مستقیماَ خدمات خود را به فروش می رساند تبدیل کرده است.
منبع داده های سیستم GTA دارای بیش از 20000 مورد است که منبع بسیار غنی برای سیستم های رزرواسیون آنلاین حساب می شود. این منبع داده به وسیله ی کارکنان GTA گرداوری شده است، و پایه ی این اطلاعات هم گزارشات همراه با جزییات واقعی از محل های اقامت و همچنین امکانات محل مورد نظر است. اکثر هتل ها عکس هایی از داخل فضای هتل، اتاق هایشان و همچنین نمای بیرونی را در اختیارتان می گذارند. در نتیجه مشتری می تواند تصور دیداری درستی از مکانی که قصد سفر به آنجا را دارد داشته باشد. و هتل هایی که در شهرهای بزرگ توریستی دنیا قرار دارند نقشه هایی در اختیار دارند که مکان و محله ی هتل را به همراه امکانات و جزییاتش نشان می دهند.
در این جا اشاره ای کلی به امکانات این سیستم می شود:
1- امکانات در همه ی روزهای سال و 24 ساعت شبانه روز در اختیار شما قرار می گیرد.
2- دسترسی به بیش از 20000 مورد مختلف در تمام دنیا.
3- قیمت های با رقابت بالا، که به مشتری بهترین حق انتخاب را از میان آنها می دهد.
4- کارکردن با این سیستم آسان است.
5- رزرواسیون آنلاین فوری و داشتن قابلیت تایید سریع.
6- در اختیار داشتن عکس های متعدّد از هتل ها.
7- در اختیار داشتن گزارش های مستقل از خدمات هر هتل.
8- در اختیار داشتن نقشه های به روز از شهرها.
قسمت عمده ای از موفقیتGTA به خاطر امکانات ارتباطات بسیار قوی است. سرمایه گذاریِ مداوم در زمینه ی فناوری اطلاعات (IT) جز اولویت های اصلی شرکت در طول سال های متوالی بوده است. تا این لحظه میلیون ها دلار صرف طراحی و گسترش دادن سیستم بی همتای GTA شده است. همچنین مبالغ بسیار زیادی صرف وصل کردن دفاتر شرکت و سیستم های عظیم سخت افزاری از طریق اینترنت شده است.
بخش فناوری اطلاعات GTA شامل گسترش دهندگان برنامه ها، تحلیلگران فنی، متخصصین شبکه و بخش پشتیبانی نرم افزار است. این شرکت از شبکه ی اینترنت داخلی (اینترانت) برای کارکنان خود استفاده می کند. به وسیله ی اینترانت کارکنان می توانند به اپلیکیشن های اداری و عملیّاتی در تمامی دفاتر شرکت در دنیا دسترسی داشته باشند.
در اوایل سال 2011 میلادی شرکت سوئیسی معروف در زمینه ی گردشگری به نام Kuoni با ارائه ی پیشنهاد 720 میلیون دلاری قسمتی از شرکت GTA را خریداری کرد. اکنون سفر های گروهی GTA با نام Kuoni فعالیت می کند. اما در بخش رزرواسیون هتل همچنان GTA با آژانس های مسافرتی همکاری می کند.
شرکت GTA بیش از 20 سال است که با آژانس های مسافرتی ایرانی در زمینه ی برگزاری تورهای گروهی و رزرواسیون هتل های تک همکاری میکند. شرکتGTA در حال حاضر با آژانس های مسافرتی همچون آژانس مسافرتی ققنوس، آژانس مسافرتی پَرین و شرکت هواپیمایی الی گشت و ... به صورت مستقیم همکاری می کند.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

توضیحاتی درباره بات گوگل و نحوه عملکرد آن در طبقه بندی مطالب وب

ربات های وب برنامه هایی هستند که به صورتی نوشته شده اند، که اتوماتیک در فضای وب گردش کنند. موتورهای جستجوگر از جمله گوگل از این ربات ها برای جمع آوری مطالب و طبقه بندی محتوای سایت های اینترنتی استفاده می کنند. ربات های وب را با نام هایی مثل سرگردان ( Wanderer )، خزنده ( Crawler ) و عنکبوت ( Spider ) هم می شناسند. بات ها (ربات ها) بعد از دیدن کلمات لینک شده در میان مطالب یک سایت از صفحه ای به صفحه دیگر جابجا می شوند.
مقدمه:
وقتی با کامپیوتر و یا با موبایلتان در گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر عبارت خاصی را برای جستجو تایپ می کنید، نتایج بر چه اساسی به شما نشان داده می شود؟ همچنین ترتیب قرارگیری این نتایج در "صفحه نمایش نتایج موتورهای جستجوگر" یا SERP چگونه است؟
با خواندن این مثال، بیشتر با این موضوع آشنا می شوید: کتابی را با تعداد صفحات زیاد و همچنین حجم مطالب وسیع و گوناگون در نظر بگیرید. این کتاب دارای فهرست مطالب دقیق و کاملی است. فهرست این کتاب شما را سریعا به سمت صفحه مطلب مورد نظرتان راهنمایی می کند. کاری که موتورهای جستجوگر انجام می دهند به همین شکل است: ربات های وب مطالب را در میلیاردها وبسایت مختلف می خوانند و طبقه بندی می کنند. فهرستی از این مطالب در منابع موتورهای جستجو ( برای مثال گوگل ) ذخیره می شود و با عبارت تایپ شده تطبیق داده می شود. در نهایت نتایج جستجوی شما در کسری از ثانیه نشان داده می شوند.
تعریف و طرز کار کلی ربات های وب:
ربات های وب برنامه هایی هستند که به صورتی نوشته شده اند، که اتوماتیک در فضای وب گردش کنند. موتورهای جستجوگر از جمله گوگل از این ربات ها برای جمع آوری مطالب و طبقه بندی محتوای سایت های اینترنتی استفاده می کنند. ربات های وب را با نام هایی مثل سرگردان ( Wanderer )، خزنده ( Crawler ) و عنکبوت ( Spider ) هم می شناسند. بات ها (ربات ها) بعد از دیدن کلمات لینک شده در میان مطالب یک سایت از صفحه ای به صفحه دیگر جابجا می شوند. ربات های وب به نوعی مثل تار عنکبوت (به صورت شبکه ای) در حال پرسه زدن یا خزیدن در میان مطالب صفحات گوناگون هستند. نتایج جستجوی بات ها، در منابع موتورهای جستجوگر ذخیره می شوند.
گوگل-بات و نحوه عملکرد آن:
ربات وبی که موتور جستجوگر گوگل از آن استفاده می کند، گوگل-بات نام دارد. این بات به اصطلاح با خزیدن در بین مطالب میلیارها وبسایت مختلف صفحه های جدید و به روز شده را پیدا می کند. همچنین صفحاتی را که دیگر موجود نیستند ( Dead links ) یا عکس هایی که در یک صفحه بارگزاری نمی شوند را به منابع گوگل گزارش می کند.
بات گوگل متن های درون صفحات یک وبسایت را از بالا تا پایین می خواند و در صورت مشاهده کلمات و عکس های لینک شده ( لینک های HREF و SRC ) آنها را به لیست صفحاتی که باید خوانده شوند اضافه می کند. بات گوگل حرکت خود را بر اساس سایت هایی که اخیرا رصد کرده است آغاز می کند. وبسایت هایی که دارای فایل نقشه (Site map) هستند راحت تر و دقیق تر خوانده می شوند. این که بات به کدام سایت سر بزند و میزان رفت و آمدش در لینک های یک سایت را الگوریتم های موتور جستجوی گوگل تعیین می کند.
افزایش رنک از طریق بات گوگل:
نکاتی مثل استفاده از کلمات کلیدی در عنوان ها و کلمات منو ها بیشتر توسط بات ها برای دسته بندی سایت مورد توجه قرار می گیرند. رعایت اصول سئو در طراحی سایت و طراحی صفحات فرود سایت ضروری است. همچنین استفاده از لینک های داخلی برای راحت تر آنالیز شدنِ سایت کمک می کند. در ضمن گوگل از دریافت پول برای این که گوگل-بات بیشتر در یک سری سایت ها گردش داشته باشد خودداری می کند. ( بر خلاف سرویس Adwords )

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

آشنایی با سیستمهای توزیع جهانی یا (GDS : Global Distribution System)

GDS ها با سامانه های های رزرواسیون آنلاین متفاوت هستند. مشتریان شرکتهای GDS، مجموعه های گردشگری هستند که خدمات مورد نظرشان را هم به صورت آنلاین و هم آفلاین از کارگزارهای متعدد و سیستمهای رزرو گوناگون دریافت می کنند. GDS ها با اتصال مستقیم به کارگزارها این امکان را برای مجموعه های گردشگری فراهم می کنند تا کلیه خدمات مورد نظرشان را از یک منبع دریافت کنند.
آشنایی با سیستم های توزیع جهانی یا GDS )Global Distribution System)
GDS شبکه ای است که معاملات خدمات گردشگری را (عمدتا هتل ها، پرواز ها و اجاره ماشین) به شرکتهای گردشگری به صورت اتوماسیون ارائه می کند، که این شبکه توسط یک شرکت اداره می شود. از گذشته مجموعه های گردشگری به خدمات شرکت های GDS وابسته بوده اند و از آنها برای نرخ گذاری و ارائه خدمات به مشتریان خود بهره می گیرند.
GDS ها با سامانه های های رزرواسیون آنلاین متفاوت هستند. مشتریان شرکتهای GDS مجموعه های گردشگری هستند که خدمات مورد نظرشان را هم به صورت آنلاین و هم آفلاین از کارگزارهای متعدد و سیستم های رزرواسیون گوناگون دریافت می کنند. GDS ها با اتصال مستقیم به کارگزارها این امکان را برای مجموعه های گردشگری فراهم می کنند تا کلیه خدمات مورد نظرشان را از یک منبع دریافت کنند.
برای مثال هنگامی که یک مجموعه گردشگری، درخواست رزرو از یک شرکت هواپیمایی به خصوص را داشته باشد، سیستم GDS درخواست را به شرکت هواپیمایی مورد نظر ارسال می کند و بلیط درخواست شده را پس از صدور به مجموعه درخواست کننده ارائه می کند . مجموعه های گردشگری با اتصال به یک GDS این امکان را خواهند داشت تا از بازه وسیعی از رزرواسـیون آنلاین پرواز ها، رزرواسـیون آنلاین هتل ها و خدمات دیگر بهره مند شوند.
تاریخچه و آینده سیستم های GDS
خدمات شرکت های GDS در گذشته به دلیل نیاز ارتباطی میان مجموعه های گردشگری و شرکتهای هواپیمایی پدید آمده اند. در دوره اولیه استفاده از سیستم های کامپیوتری، رزرواسیون پرواز ها بدون GDS ها امکان پذیر نبود. در گذر زمان، بسیاری از شرکتهای هواپیمایی تصمیم بر حذف کردن واسطه ها و فروش مستقیم به مشتریان گرفته اند و شروع به سرمایه گذاریهای کلان برای سیستم های رزرواسیون خود نموده اند. با این استراتژی توانسته اند سود بیشتری را کسب کرده و به صورت مستقیم با مشتریان در ارتباط باشند.
برای مثال سال 2015 شرکت هواپیمایی لوفت هانزا اعلام کرد هزینه 16 یورویی را در صورت خرید از سیستم GDS به قیمت نهایی اضافه می کند. شرکتهای هواپیمایی دیگری همچون ایر فرانس، کی ال ام و امارات نیز اعلام کرده اند که در حال پیاده سازی این استراتژی می باشند.
ویژگی های استفاده از سیستم های توزیع جهانی (GDS)
در حال حاضر GDS ها بهترین گزینه های موجود جهت رزرواسیون هتل ها و اجاره ماشین هستند. همچنین بسیاری از شرکتهای GDS در حال برنامه ریزی جهت کم کردن قیمت ها از طریق کاستن از سودها و استفاده از روش های پرداخت گوناگون در جهت کم کردن مالیات می باشند، تا در رقابت قیمت پروازها نیز خدمات مناسبی ارائه نماید.
خدمات ارائه شده توسط سیستمهای GDS در خصوص هتل ها هنوز بی رقیب است، زیرا به کارگیری این سیستم موجب اطمینان خاطر دفاتر مسافرتی خارجی از رزرو صددرصدی می شود. به این ترتیب که مجموعه های گردشگری از بازگشت وجه پرداخت شده زمان کنسلی، مطمئن هستند. در سیستم GDS تا زمان اسکان مسافر وجه ریال یا ارزی در سیستم بانکی به صورت بلوکه خواهد ماند.
هتل ها نیز با اتصال به این سیستم، ظرفیتهای خالی را با سرعت بیشتری تکمیل می کنند. و با این کار میزان اشتغال خود را تا 80 % افزایش می دهند.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

آشنایی با شرکت آمـادئوس و راهنمایی در خصوص وب ســــرویــس پـــرواز

وب ســرویـس پرواز آمـــادئوس بزرگترین و شناخته شده ترین گزینه و راه حل در خصوص ارائه و فروش پروازهای بین المللی با قیمت مناسب به صورت B2B و B2C می باشد. از مزایای آن می توان به قابلیت فروش پروازها بر روی استاک های شرکتهای هواپیمایی خود، و همچنین فروش پروازهای SOTO نام برد.
وب سرویس چیست؟
از نگاه فناوری اطلاعات و بر اساس استانداردهای تعریف شده، وب سرویس، سرویس یا خدمتی است که از طریق اینترنت توسط یک سرور ( Server ) به سرویس گیرنده یا ( Client ) ارائه می‌شود. در بیشتر موارد وب سرویس به صورت یک رابط وب، بین نرم‌افزارهای مختلف مانند اپلیکیشن های موبایل یا وب سایت‌های مختلف با پایگاه داده‌ها ( Data Base ) استفاده می‌شود.
معرفی شرکت آمادئوس :
آمادئوس آی‌تی گروپ ( Amadeus IT Group ) شرکت بین المللی ارائه کننده راهکار های آنلاین، برای آژانس های گردشگری در خصوص خدماتی از قبیل: رزرواسیون پروازهای بین المللی، رزرواسیون آنلاین هتل، رزرواسیون آنلاین بلیط قطار، کرایه اتوموبیل و ... می باشد. دفتر مرکزی آمادئوس در شهر مادرید اسپانیا قرار دارد.
تاریخچه شرکت آمادئوس :
این شرکت، در سال 1987 توسط شرکت‌های هواپیمایی ایر فرانس، لوفت‌هانزا و هواپیمایی ایبریا تاسیس شد. این سه شرکت هواپیمایی، همچنان به‌عنوان سهامداران اصلی شرکت آمادئوس به‌شمار می‌آیند. شرکت آمادئوس جهت ارائه خدمات در بازار اروپا در کنار تنها ارائه دهنده خدمات مشابه یعنی شرکت Sabre آمریکایی تاسیس شد. اولین نرم افزار آمادئوس از روی System One ( یک شرکت آمریکایی که با Sabre رقابت می کرد اما ورشکسته شد ) و یک نسخه از نرم افزار قیمت گذاریِ Air France تهیه شد. در ابتدا سیستم Amadeus به سامانه رزرواسیون آنلاین پرواز اختصاص یافته بود. در طول سال ها، به خدمات مسافرتی دیگر ( رزرواسیون آنلاین هتل ها، قطار، اتومبیل، خدمات بیمه و غیره ) نیز توسعه یافت.
مرکز داده های آمادئوس (Data center) :
مرکز داده ( Data center ) آمادئوس در شهر اردینگ ( Erding ) آلمان است. در سال 2010، مجموعه Erding نیم میلیارد معاملات روزانه را پردازش کرد. Erding به طور متوسط 9000 درخواست کاربر را در کمتر از 3 میلی ثانیه و میانگین بازدهی 99.99٪ تحلیل کرد.
مراکز داده های آمادئوس به غیر از اردینگ ( Erding ) آلمان، در میامی ایالات متحده و سیدنی استرالیا قرار دارند. آمادئوس همچنین شعب دیگری در آلمان، تایلند، هند، لهستان، کلمبیا، اوکراین و اتحادیه اروپا دارد.
وب سرویس پرواز آمادئوس :
وب سرویس ( API ) آمادئوس یک نرم افزار آنلاین است که از طریق کدهای XML امکان ارائه پروازهای بین المللی را به صورت B2C جهت خدمات گردشگری امکان پذیر می کند. آمادئوس به شما امکان پیاده سازی آن را روی سیستم های آنلاین گردشگری ( در طـراحی سایت گردشگری ) و سیستمهای داخلی ( کانترها ) می دهد. از مزایای این وب سرویس می توان به فروش بر روی استاکهای پروازی ( Flight stocks ) مجموعه های گردشکری اشاره کرد. آمادئوس از محبوب ترین و بی نقص ترین وب سرویس های گردشگری موجود در بازار می باشد. برای مثال در سال 2009 سهم آن از فروش جهانی 37% اعلام شد. مجموعه پروازهای ارائه شده توسط این وب سرویس بازه بسیاری عظیم از شرکتهای هواپیمایی را تشکیل می دهد و تهیه بلیط های صادر شده خارج از محل صدور ( SOTO ) را نیز شامل می شود. لازم به ذکر است این وب سرویس پرواز های هواپیمایی های ایران را شامل نمی شود.
جهت اخذ این وب سرویس در صورتی که مجموعه شما دارای بند الف می باشد، می توانید با این شرکت شروع به مذاکره کرده و پس از انجام اقدامات لازم، کدهای وب سرویس را اخذ کرده و اقدام به پیاده سازی آن کنید. اقدامات مورد نیازی که جهت اخذ وب سرویس آمادئوس عبارتند از:
وثیقه ( ضمانت نامه بانکی )، هزینه نصب ( حدود 26 میلیون تومان )، موارد پشتیبانی که در قرارداد شما قید می شود و معرفی شرکت IT جهت پیاده سازی وب سرویس ( شرکتی که معرفی می کنید می بایست گواهینامه یا همان Certificate لازم را از آمادئوس را اخذ کرده باشد. )
پس از اخذ کدهای این وب سرویس، می توانید آن را در اختیار برنامه نویس ها قرار داده تا اقدام به پیاده سازی آن در زمان طراحـی سایت گردشگری شما کنند.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

درباره موتورهای جستجوی محبوب و نحوه کارکرد آن ها

موتور جستجوی وب، نرم افزاریست که به منظور جستجو در وب برای بدست‌آوردن اطلاعات درخواست شده، به کار می رود. نتایج پیدا شده در صفحه‌ای با عنوان صفحه نتایج جستجو ( Search Engine Results Page یا SERP ) نمایش داده می‌شوند. موتورهای جستجو با استفاده از کلمات کلیدی وارد شده به جستجوی مطالب می پردازند. نسل اول موتورهای جستجو از سال 1993 میلادی به وجود آمدند.
مقدمه :
موتور جستجوی وب، نرم افزاریست که به منظور جستجو در وب برای بدست‌آوردن اطلاعات درخواست شده، به کار می رود. نتایج پیدا شده در صفحه‌ای با عنوان صفحه نتایج جستجو ( Search Engine Results Page یا SERP ) نمایش داده می‌شوند. موتورهای جستجو با استفاده از کلمات کلیدی وارد شده به جستجوی مطالب می پردازند. نسل اول موتورهای جستجو از سال 1993 میلادی به وجود آمدند. در این مقاله به معرفی چند موتور جستجوی مشهور و قدرتمند می پردازیم:
: Google
شرکت گوگل در سپتامبر ۱۹۹۸ ثبت شد. جستجوگر گوگل، محبوب‌ترین سرویس این شرکت است. گوگل هم اکنون محبوب تربن موتور جستجوی وب در دنیاست و فاصله زیادی از رقیبان خود گرفته است. به گفته منابع خبری در اواسط سال 2015 میلادی 64 درصد جستجوها از طریق موتور جستجوی گوگل انجام شده است. ( به وسیله دسکتاپ )
ترتیب قرارگرفتن نتایج جستجوی گوگل بستگی به عاملی به نام رتبه صفحه ( Page Rank ) صفحه دارد. شرکت گوگل با استفاده از سرویس ادوردز در موتور جستجویش، روزانه میلیون ها دلار درآمد دارد. گوگل قابلیت های زیادی را در صفحه جستجوی خود قرار داده که کاربر با استفاده از آنها می تواند سریع تر به نتیجه مورد نظرش برسد.
: Yahoo! Search
شرکت یاهو در سال 1994 میلادی تاسیس شد. دامنهٔ یاهو (Yahoo.com) در ژانویه ۱۹۹۵ ساخته شد. وبسایت یاهو که از پیشگامان فضای وب می باشد، در سراسر دهه ۹۰ میلادی به سرعت رشد کرد. یاهو به یکی از محبوب‌ترین جستجوگرهای اینترنت تبدیل شد و رشد فوق‌العاده‌ای داشت. در دهه های اول 2000 میلادی محبوبیت و رشد یاهو افت کرد. بر اساس آمار ارائه شده در اواسط سال 2015 یاهو دومین موتور جستجوی محبوب بعد از گوگل بوده است و 20 درصد جستجو ها در وب از طریق موتور جستجوی Yahoo! Seach انجام شده است. ( به وسیله دسکتاپ ) وب سایت یاهو در سال ۲۰۱۲، به گفتهٔ وب سایت معتبر الکسا، پس از گوگل، فیس بوک و یوتیوب، چهارمین سایت پربازدید جهان شناخته شد. از جنبه خبری-رسانه ای سایت یاهو بیشترین بازدید را در سال 2016 داشته است. همچنین بر اساس منابع خبری، بیش از 700 میلیون کاربر در ماه از این وبسایت بازدید کرده اند.
: Bing
بینگ نام موتور جستجوی وبی است که متعلق به شرکت مایکروسافت است. این موتور جستجوگر در سال 2009 راه اندازی شد. بینگ در واقع همان کار موتورهای جستجوگر قبلی مایکروسافت ( Live Search ،Windows Live Search و MSN ) را به علاوه توانایی های بیشتر در جستجو انجام می دهد. بر اساس آمار در اواسط سال 2015 میلادی 12.8 درصد جستجوها از طریق موتور جستجوی بینگ انجام شده است. ( به وسیله دسکتاپ )
موتورهای جستجوی دیگر :
از موتورهای جستجوی دیگر می توان به Excite ،Ask ،AOL و Baidu اشاره کرد که مورد آخر موتور جستجو به زبان چینی است.
جمع بندی :
کاری که موتورهای جستجو انجام می دهند آنالیز محتوای میلیاردها وبسایت به زبان های مختلف است. این آنالیز با کمک گرفتن از بات ها انجام می شود. ( بات ها یا همان ربات ها برنامه هایی هستند که برای خواندن و طبقه بندی محتوای سایت ها نوشته شده اند. ) تصمیم گیری راجع به این که کدام صفحات در SERP نمایش داده شوند از طریق الگوریتم هر موتور جستجو انجام می شود. در برخی از موتور های جستجوی محبوب مثل گوگل سرویس هایی مثل ادوردز ارائه شده که سایت ها با استفاده از سرمایه گذاری روی کلمات کلیدی سریع تر دیده شوند. به طور کلی و بدون در نظر گرفتن سرویس های تبلیغاتی مثل ادوردز، سایت هایی در SERP موتورهای جستجوگر مختلف در صدر قرار دارند که از لحاظ محتوا و طراحی قوی تر هستند. لازم است که در طراحی سایت اصول سئو ( شامل: بارگزاری شدن مطلوب و سریع سایت، داشتن محتوای مناسب، انتخاب عنوان مناسب برای سایت و فولدرها، استفاه از تگ های مختلف، داشتن لینک های داخلی، ریسپانسیو بودن سایت و داشتن نقشه سایت ) در نظر گرفته شده باشند. اگر طراحی وبسایت شما به خوبی انجام نشده، لازم است که فرایند بهینه سازی سئو روی سایت انجام بگیرد. به طور خلاصه اگر در طراحی سایت اصول را در نظر بگیرید، شانس افزایش رنک سایت و دیده شدن در قسمت SERP موتورهای جستجوی مختلف بسیار بالا می رود.
  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

درباره حمل و نقل ریلی رجاء و نحوه عملکرد وب سـرویس رزرو آنلاین بلیط این شرکت

در وب سرویس های رزرو بلیط درخواستهای اولیه شامل مواردی چون مبدا، مقصد، تاریخ حرکت، تاریخ برگشت و ... می باشد و واکنش های اولیه از کارگزار شامل قطارهای موجود نسبت به درخواست اعلام شده است. ( لازم به ذکر است نحوه نمایش اطلاعات توسط تیم برنامه نویس اجرا کننده وب سرویس ساخته می شود و کارگزار اطلاعات را صرفا به صورت کد ارسال می کند. )
تاریخچه کوتاهی از راه آهن ایران و شرکت حمل و نقل ریلی رجاء:
پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق اولین راه‌آهن در ایران به سال 1848 میلادی از رشت به بندر انزلی باز میگردد. نخستین مسیر از خطوط ریلی موجود که در حال حاضر در کشور بهره‌برداری می‌شود مسیر تبریز به جلفا به طول 149 کیلومتر می‌باشد که در سال 1295 به بهره‌برداری رسید. تا پایان سال 94 میزان خطوط ریلی کشور ( با احتساب خطوط فرعی، ایستگاه‌ها ) 13348 کیلومتر اعلام شده است. طبق گزارشات در سال 1394، بیش از 24 میلیون مسافر و 35 میلیون تن بار به وسیله راه آهن جابه جا شده است. شرکت قطارهای مسافری رجاء در راستای افزایش سطح کمی و کیفی خدمات دهی به مردم در سال 1375 تاسیس شد. تا سال 76 بخش مسافری راه آهن ایران در کنار بخش باری ایفای نقش می‌ کرد. با هدف ایجاد امکان بروز تحولات اساسی و رشد کیفیت ارائه خدمات، تصویب شد که فعالیتهای مسافری از راه آهن جمهوری اسلامی ایران جدا شود و به شرکت حمل و نقل ریلی رجاء واگذار شود.
نحوه رزرو بلیت های قطار به روش سنتی:
تا قبل از پیدایش تکنولوژی وب سرویس ها و گسترش خدمات رزرواسیون آنلاین بلیط و ... رزرو و گرفتن بلیط به صورت حضوری انجام می شد. به این صورت که شخص با انجام تماس تلفنی با دفاتر فروش بلیط و اعلام نمودن مشخصات شناسایی خود بلیط را رزرو می کرد و سپس تا بازه زمانی مشخصی ( قبل از حرکت قطار ) وقت داشت که نسبت به حضور در محل فروش و گرفتن بلیط خود اقدام کند.
وب سرویس چیست؟
وب سرویس ها در تعریف فنی، نرم افزارهایی آنلاین هستند که از سرویس دهنده ( کارگزار ) از طریق کدهای قابل تعریف (XML یا Json ) خدمات مورد نظر سرویس گیرنده را ارائه می کنند. سرویس گیرنده از طریق کدهای تعریف شده در قالب درخواست و پاسخ ( Response & Request ) خدمات مورد نظر خود را دریافت می کند.
در وب سرویس های رزرو بلیط درخواستهای اولیه شامل مواردی چون مبدا، مقصد، تاریخ حرکت، تاریخ برگشت و ... می باشد. پاسخ های اولیه از کارگزار شامل قطارهای موجود نسبت به درخواست اعلام شده است. ( لازم به ذکر است نحوه نمایش اطلاعات توسط تیم برنامه نویس اجرا کننده وب سرویس ساخته می شود و کارگزار اطلاعات را صرفا به صورت کد ارسال می کند. ) پس از انتخاب قطار مورد نظر درخواست دوم ارسال می شود که شامل وارد کردن مشخصات مسافران می باشد. در درخواست سوم و نهایی در صورت تکمیل مراحل پرداخت، درخواست صدور بلیط ارسال می شود و کارگزار نیز در پاسخ نهایی بلیط را ارسال می کند.
وب سرویس رزرو بلیط رجاء:
در وب سرویس رزرواسیون آنلاین بلیط رجاء 4 مرحله کلی وجود دارد:
1- مشخصات سفر که شامل مواردی مثل: شهر مبدا حرکت، شهر مقصد، تاریخ حرکت ( در صورت دو طرفه بودن بلیط تاریخ برگشت هم باید وارد شود )، نوع مسافر ( شامل کوپه مخصوص خانم ها یا آقایان )، ارسال خودرو به مقصد در قسمت بار قطار، تعداد مسافران، دربست کوپه و همچنین رزرو هتل در مقصد می باشد.
2- مشخصات مسافر یا مسافران، در مرحله دوم وارد می شود ( طراحی سایت رجاء به صورتی انجام شده، که مسافر برای ورود به این مرحله باید از قبل با ایمیل شخصی یا کد ملی خود ثبت نام کرده باشد. )
3- پرداخت انلاین هزینه سفر از طریق درگاه بانک های طرف قرارداد رجاء در مرحله سوم انجام می شود.
4- تاییدیه نهایی بلیط ( با صدور کد های پیگیری ) در این مرحله که آخرین مرحله می باشد انجام می گیرد.
روند رو به رشدِ استقبال و استفاده از وب سرویس های گردشگری:
وب سرویس ها و به خصوص انواع مختلف وب سرویس های گردشگری در سال های اخیر نقش بسزایی را در سرعت انجام کارها بر عهده دارند. شرکت های زیادی با بهره گرفتن از وب سرویس های مناسب کیفیت خدمت رسانی خود را بالا برده اند. با استفاده از روش های نوین رزرواسیون آنلاین و صدور بلیط، بسیاری از تماس های خسته کننده برای پیگیری خرید و همچنین رفت و آمدهای مکرر جهت صدور یا دریافت بلیط حذف شده اند. ( همان طور که در قسمت صدور بلیط به روش سنتی خواندید. )
با توجه به بالا رفتن میزان تقاضا برای مسافرت در سالهای اخیر، وب سرویس های گردشگری هم به سرعت در حال رشد و تغییر می باشند. یک وب سرویس گردشگری مناسب خدمات زیر را به راحتی در اختیار شما می گذارد: ارائه مشخصات کامل هتل ها به همراه عکس یا ویدیو از آن ها، رزرواسیون آنلاین پرواز یا هتل، رزرو اتومبیل در مقصد، امکان رزرو آنلاین بلیط کنسرت و سایر فعالیت های فرهنگی در شهری که قصد مسافرت به آن را دارید و ...
همچنین با توجه به استفاده گسترده از گوشی های همراه به جای رایانه در سال های اخیر، تولیدکنندگان وب سرویس های گردشگری علاوه بر طراحی سایت گردشگری، طراحی و تولید اپلیکیشن موبایل را نیز به ارائه دهندگان خدمات گردشگری توصیه می کنند.
  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

آشنایی با سیستم های رزرواسـیون پرواز های داخلی و تاریخچه آنها

1396/04/04
ایرلاین های فعال در کشور ایران ( به استثنای هواپیمایی ماهان ) تمامی فرایند های مدیریت مسافران و رزرو های خود را بر روی بستر رزرواسیون گابریل ( Gabriel Reservation System ) مستقر کرده اند.
سیستم گابریل در سال 1379 توسط هواپیمایی ملی ایران ( هما ) با همکاری شرکت سیتا ( Sita ) در ایران به صورت اجاره ای راه اندازی شد و پس از نصب آن در مجموعه هما، این سیستم به سرعت در واحد های رزرواسیون آژانس های مسافرتی استقرار یافت و سایر ایرلاین های فعال در ایران نیز هر کدام به مجموعه گابریل پیوستند تا آژانس های مسافرتی با استفاده از سیستم گابریل به امور رزرواسیون تمامی خطوط هوایی داخلی بپردازند. سیستم گابریل بوسیله رابط کاربری دستوری لیازون ( Liason Command Prompt ) انواع دستورات جستجو، رزرو و صدور بلیط های هواپیمایی را از کاربران فروش بلیط آژانس های مسافرتی گرفته و بر قراری ارتباط های لحظه ای با مرکز ظرفیت ایرلاین ها، نسبت به انجام این امور می پردازد. این سیستم در زمان خود از ویژگی های بالایی برخوردار بود که می توان برخی از آنها را نام برد :
  • داشتن (Passenger name records (PNRs
  • برنامه زمانی ثبت شده از همه ی اطلاعات موجود و در دسترس برای استفاده کنندگان ایرلاین ها و پروازهای داخلی
  • امکانات مربوط به اشتراک گذاری کد
  • اتصال به سیستم توزیع جهانی
  • رابط به سیستم کنترل برای انتخاب صندلی
  • و...
سیستم گابریل شرکت سیتا تا پایان سال 2005 میلادی توسط بیش از 160 ایرلاین در جهان استفاده می شد، این سیستم که دو دهه از عمر آن می گذرد، اکنون می توان نشانه هایی از این طول عمر بالا در نسبت با دنیای امروزی فناوری را در آن مشاهده کرد و تقریبا از کارایی های مثبت آن افتاده است. به همین دلیل شرکت سیتا از همان سال نسبت به به روز رسانی این سیستم اقدام کرده است که به روز شده آن که تحت وب نیز می باشد، اکنون در بسیاری از کشور های مورد استفاده قرار گرفته است و به زودی نیز در ایران این سیستم رزرواسیون پرواز های داخلی، به روز خواهد شد.
در حال حاضر ایرلاین های داخلی ذیل بر روی بستر گابریل قرار دارند :
خلا در فروش آنلاین و ظهور نسل ربات ها
با پیشرفت های سریع در دنیای اینترنت، تقاضا ها برای رزرواسیون آنلاین بلیط های داخلی در کشور ایران به خصوص در 3 سال اخیر به شدت اوج گرفت. این نیاز نقطه ضعف گابریل را نمایان کرد و عدم تحت وب بودن این سیستم و عدم وجود وب سرویس پرواز یکپارچه و دقیقی، کار را در این زمینه سخت کرد.
تنها راه ایجاد بستر های فروش آنلاین بلیط هواپیما در استفاده از ربات ها یافت شد و بسیاری از شرکت های نرم افزاری با تخصص گردشگری، به پیاده سازی این گونه ربات ها روی آوردند. ربات های رزرواسیون در واقع نقش یک کارمند فروش بلیط را ایفا می کنند و به صورت خودکار دستورات فنی رزرو بلیط را بر اساس خواسته های ثبت شده مسافر در حال جستجو و رزرو در سایت آژانس ها را در رابط لیازون به صورت لحظه ای وارد می کند. این روش هر چند که توانست امکان رزرو آنلاین پرواز های داخلی را در کشور فراهم کند و آژانس های مسافرتی توانستند از این امکان بهره ویژه ای ببرند، مسائل و مشکلاتی را نیز به همراه داشت. خطا های بالا، رزرو های نادرست، عدم نمایش نرخ های صحیح به مسافران، نگهداری های مستمر هزینه بر، ایجاد ترافیک های سنگین در سرور های آژانس ها و به خصوص شرکت های هواپیمایی داخلی که موجب اعتراض آنها نیز شد، ایجاد منوپول های غلط اقتصادی و عملا توفقی طولانی در حرکت فناوری گردشگری کشور به سمت مسیر صحیح آن که وب سرویس های رزرواسیون پرواز است، برخی از معایب پدیدار شدن این گونه سیستم های بود.
حرکت آهسته به سمت مسیر صحیح
با نمایان شدن برخی از مسائل و مشکلات ربات های رزرواسیون پرواز های داخلی و تلاش های سازمان هواپیمایی کشور و ایرلاین ها، اکنون اغلب شرکت های هواپیمایی داخلی اقدام به تولید وب سرویس های رزرواسیون پرواز خود نموده اند و با ارائه آن به آژانس های مسافرتی و تیم های فنی آنها، امکان رزرو بلیط های داخلی به صورت صحیح در کشور در حال پدید آمدن است. برخی از ایرلاین ها مانند هواپیمایی ماهان، ایران ایر و کاسپین، کمی زودتر از بقیه دستورالعمل های وب سرویس های رزرواسیون خود را در اختیار آژانسها قرار داده اند و البته سایر ایرلاین ها هم در حال ارائه آنها هستند.
پیاده سازی وب سرویس رزرواسیون پرواز راهی مطمئن برای ارائه خدمات فروش آنلاین بلیط است که کشور را نیز در مسیر صحیح فناوری هدایت می کند و همگان را وادار به ایجاد سیستم های به روز بین المللی می نماید.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

iOS 11 : یک قدم خیلی بزرگ برای آیفون (iPhone)، جهشی نامحدود برای آی پد (iPad)

1396/03/22
نسخه ی جدید iOS بیشتر از قبل با کاربر در ارتباط است. طراحی نرم افزاری آن کارایی دستگاه ها را بالاتر می برد و از نظر طراحی ظاهر صفحات هم در دستگاه خود تفاوت را می بینید.
عنوان این مقاله شعار تبلیغاتی است که سایت اپل برای معرفی فناوری جدید خود استفاده کرده است. در اینجا مختصر به 7 توانایی این سیستم عامل جدید اشاره می شود:
1- بالا بردن توانایی آی پد ها در حد کامپیوترهای دارای سیستم عامل مکینتاش:
سیستم جدید از نظر شکل صفحه نمایش، کار کردن آی پد ها را آسان تر و نزدیک به عملکرد کامپیوترهای دارای سیستم عامل مکینتاش می کند. ویژگی هایی مثل کشیدن و رها کردن راحت تر آیکن ها واضافه شدن آپشن مدیریت فایل به صورت مستقیم که نسبت به نسخه های قبلی کار کردن با آن آسانتر شده است و ویژگی های زیاد دیگر که در طراحی اپلیکیشن موبایل تاثیر گذار است.
2- سیری ( اسم نرم افزار) راحت تر کار میکند:
سیری یک دستیار شخصی هوشمند و راهنماست که به عنوان یک نرم‌افزار کاربردی برای آی او اس کار می کند و سعی می کند با زبان طبیعی انسان ها به نیاز هایشان جواب دهد. دز نسخه ی جدید، اگر شما چند دستگاه ( مثلاَ آی فون، آی پد و ...) را همزمان داشته باشید و روی هر کدام سوالی را بپرسید جواب روی همه ی دستگاه هایتان قابل دسترسی است. همچنین در نسخه ی جدید راهکار ترجمه به زبان های گوناگون در لحظه وجود دارد. در آخر در نسخۀ جدید سیری سعی می کند بر اساس خواسته ها و سوال های شما هماهنگ عمل کند.
3- پرداخت از طریق اپل آسانتر شده است:
این مورد ممکن است در ظاهر آپشن کوچکی باشد ولی با ابراز هویت از طریق اثر انگشت، پرداخت راحت و مستقیم به حساب بانکی را ممکن می کند.
4- خیلی از اَپ ها و امکانات از نظر ظاهری دوباره طراحی شده اند:
بخش کنترل دستگاه در یک صفحه طراحی شده و قابلیت لمس سه بعدی در بعضی بخش ها مثل موسیقی وجود دارد. با اینکه هنوز مشخص نیست که لمس سه بعدی چطور روی محصولات اپل که این قابلیت را ندارند استفاده می شود. فروشگاه اپل (قسمت دانلود اپ ها) بر اساس بخش های موسیقی و اخبار طراحی مجدد شده و به 4 قسمت تقسیم شده است: بخش امروز(که مطالبش هر روز تغییر می کند.مطالبی مثل معرفی اپلیکیشن روز و ...) ،بخش بازی ها، بخش اپلیکیشن ها و بخش بروزرسانی ها.
5- موبایل شما موقع رانندگی برایتان ایجاد مزاحمت نمی کند:
اپل با اضافه کردن آپشنی جدید به عنوان "موقع رانندگی مزاحم نشوید!" از دریافت پیغام اپ ها و بقیه ی پیام ها جلوگیری می کند. ای او اسِ نسخه ی جدید به صورت اتوماتیک با فرستادن یک پیام برای فرستنده می گوید که مشغول هستید.
6- قسمت موسیقی تغییرات زیادی دارد:
دسترسی وایرلس به بلندگو ها در نسخۀ جدید راحت تر و سریع تر انجام می شود. قسمت اپ موزیک دستگاه شما، می تواند آهنگ هایی را که دوستانتان گوش می دهند به شما نشان دهد.
7- توانایی بالاتر در برقراری ارتباط با واقعیت:
شما می توانید از آپشن هایی مثل حدس زدن سایز یک شی که می خواهید روی یک سطح قرار دهید استفاده کنید. نسخه جدید آی او اس این قابلیت را دارد که مثلاً سطح یک میز را شناسایی کند و اندازه یک شی (مثل یک فنجان قهوه) را که می خواهید روی میزتان قرار دهید، با مقیاس نزدیک محاسبه کند و نشان دهد.
نیل آرمسترانگ (اولین انسانی که به ماه سفر کرد) بعد از برداشتن اولین قدمش روی سطح ماه این پیام را برای زمین فرستاد: "این قدم کوچکی برای من و جهش بزرگی برای بشریت است." جمله ی شرکت اپل نوعی بازی با این جمله ی مشهور است که در عنوان این مطلب نوشته شده است.

  • بهروز اسدی