طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

۲۹ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

SSL، انواع آن و شرایط اخذ آن ها برای رونق کسب و کار اینترنتی

لایه سوکت ‌های امن ( SSL ( Secure Socket Layer، راه حلی جهت برقراری ارتباطات ایمن میان یک سرویس‌دهنده و یک سرویس‌گیرنده است. در زمان طراحی سایت یا ثبت دامنه بهترین گزینه ممکن استفاده از پروتکل HTTPS می باشد. داشتن دامنه ای امن و محافظت شده از جمله فاکتورهای مفید برای بهینه سازی سئو وبسایت ها است.
مقدمه: منظور از پروتکل چیست ؟
در زبان عامیانه پروتکل یک زبان مشترک بین سیستم های کامپیوتری است که آن ها را قادر می سازد که بتوانند با همدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند. پروتکل را می توان به یک زبان تشبیه کرد. برای مثال کشور خودمان را ذکر می کنیم: در کشور ما همه به زبان فارسی صحبت می کنند، اما لهجه ها و گویش های مختلفی وجود دارد، هر یک از این لهجه ها یا گویش ها در محل خود معتبر هستند اما ممکن است در استان های دیگر مورد استفاده قرار نگیرند. به هر حال با استفاده از زبان فارسی، در تمامی استان های ایران قادر به برقراری ارتباط خواهید بود. اما زبان فارسی پروتکلی ( به گونه ای قانون یا روال برقراری ارتباط ) نیست که در دنیا بصورت عامه مورد استفاده قرار بگیرد و شما بایستی برای برقراری ارتباط با سایر ملت ها از زبان انگلیسی که پروتکل جهانی محسوب می شود استفاده کنید.
در شبکه های کامپیوتری نیز پروتکل های مختلفی برای برقراری ارتباط بین سیستم ها و شبکه های کامپیوتری وجود دارند، اما تنها پروتکل هایی می توانند مورد استفاده قرار بگیرند که از طرف سازمان استاندارد جهانی به عنوان پروتکل مشترک تعیین شده باشند. در شبکه های کامپیوتری پروتکل های TCP/IP و IPX/SPX بیشترین مورد استفاده را دارند، اما به دلیل درصد استفاده کم از IPX/SPX ، پروتکل TCP/IP به عنوان یک پروتکل جهانی معروف شده و امروزه تمامی بستر اینترنت از این پروتکل استفاده می کند. کلمه TCP/IP مخفف Transmission Control Protocol / Internet Protocol می باشد، که نشان دهنده این است که این پروتکل بصورت کلی از دو پروتکل اصلی TCP و IP تشکیل شده است . این دو پروتکل وظیفه تعیین چگونگی برقرار ارتباط بین سیستم ها در شبکه و روش انتقال اطلاعات بین آنها را تعیین می کنند.
به منظور افزایش کارایی در تحقق فرایندهای مورد نظر، پروتکل‌ها در لایه‌های متفاوتی سازماندهی شده‌اند. اطلاعات مربوط به آدرس دهی در انتها قرار گرفته و بدین ترتیب کامپیوترهای موجود در شبکه قادر به بررسی آن با سرعت مطلوب خواهند بود. مدل TCP/IP دارای 4 ساختار لایه بندی می باشد. این 4 لایه عبارتند از: اینترنت ( Internet )، انتقال ( Transport )، کاربرد ( Application ) و رابط شبکه ( Network Interface ) می باشند.
SSL چیست؟
لایه سوکت ‌های امن یا ( SSL ( Secure Socket Layer راه حلی جهت برقراری ارتباطات ایمن میان یک سرویس‌دهنده و یک سرویس‌گیرنده است. در واقع SSL پروتکلی است که پایین‌تر از لایه کاربرد یا لایه ۴ از مدل ( TCP/IP ) و بالاتر از لایه انتقال یا همان لایه سوم از مدل ( TCP/IP ) قرار می‌گیرد. پروتکل SSL با بهره‌گیری از موارد امنیتی تعبیه شده در آن، برای امن کردن پروتکل‌های غیر امن لایه کاربردی نظیر HTTP استفاده می شود.
HTTPS:
HTTP یا Hypertext Transfer Protocol به منظور ارسال فایل‌های صفحات وب استفاده می‌گردد. الگوریتم‌های رمزنگاری بر اساس پروتکل SSL بر روی داده‌های خام که قرار است از یک کانال ارتباطی غیر امن ( مثل اینترنت ) عبور کنند، اعمال می‌شود و محرمانه ماندن داده‌ها را در طول کانال انتقال تضمین می‌کند .پروتکل امنیتی لایه انتقال Transport Layer Security) TLS، بر پایه لایه سوکت‌های امن( SSL ) بنا شده‌است. پروتکل امن انتقال ابرمتن HTTPS یا Hypertext Transfer Protocol Secure، یک پروتکل امن برای انتقال اطلاعات در شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد. در واقع HTTPS به خودی خود یک پروتکل نیست، بلکه با قرار گرفتن HTTP بر روی پروتکل امنیتی لایه انتقال ( TLS ) به ‌وجود آمده ‌است. به‌ این‌ ترتیب امنیت موجود در پروتکل امنیت لایه انتقال به ارتباطات HTTP افزوده شده‌ است.
اجزای پروتکل SSL:
پروتکل SSL دارای دو زیرپروتکل تحت عناوین زیر است:
1- SSL Rocord Protocol: نوع قالب‌بندی داده‌های ارسالی را تعیین می‌کند.
2- SSL Handshake: بر اساس قالب تعیین‌ شده در پروتکل قبلی، مقدمات ارسال داده‌ها میان سرویس‌دهنده‌ها و سرویس‌گیرنده‌های مبتنی بر SSL را تهیه می‌کند.
انواع :SSL
گواهینامه SSL دارای سه نوع مختلف است، که هر نوع آن تامین کننده نیاز خاصی می باشد و از اعتبار و قیمت متفاوتی برخوردار است و علاوه بر تامین امنیت می تواند اعتبار یک سازمان را نمایش دهد. لازم به ذکر است که هر سه نوع Certificate یا گواهینامه DV, EV, OV برای وب سایت صادر می شوند:
1- گواهینامه اعتبارسنجی دامنه ( Domain Validation ) یا DV:
در این نوع از گواهینامه SSL صادر کننده گواهینامه بر اساس نام دامنه اعتبار سنجی را انجام می دهد و به بررسی صحت یا اعتبار سازمان یا صاحب دامنه نمی پردازد، و زمان بسیار کوتاهی از درخواست تا صدور دارد. به نحوی که بیشتر صادرکنندگان به صورت آنلاین و در لحظه آن را صادر می کنند، این گواهی بیشتر برای صاحبان وب سایت و اشخاص عادی یا به اصطلاح شخص حقیقی مناسب است که هدف از تهیه گواهی SSL برای آنها صرفا تغییر HTTP به HTTPS بوده. البته شرکت ها و اشخاص حقوقی نیز می توانند از این نوع گواهینامه استفاده کنند.
2- گواهینامه اعتبارسنجی سازمان ( Organization Validation ) یا OV:
این نوع گواهینامه SSL علاوه بر تامین امنیت در صدد تایید اعتبار یک کسب و کار و تجارت اینترنتی است و سطح اعتبار بسیار بالاتری نسبت به گواهینامه SSL DV را دارا می باشد و بازدید کنندگان وب سایت مربوطه با مشاهده نام سازمان در بخش جزئیات گواهینامه با اطمینان از این وب سایتها سرویس می گیرند. خرید گواهینامه OV SSL نیاز به تایید کامل هویت درخواست کننده دارد. شرکتها ، سازمانهای دولتی ، بانک ها ، وزارتخانه ها و به طور کل اشخاص حقوقی از متقاضیان این نوع گواهینامه SSL هستند.
3- گواهینامه اعتبار سنجی ( Extended Validation ) یا EV:
مشخصه اصلی گواهینامه SSL EV نشان سبز رنگ در مرورگر است و دریافت آن بسیار شبیه گواهینامه OV ولی با اعتبار و ارزشی بالاتر است و معمولا سازمان های بزرگ در دنیا از جمله شرکت هایی مثل گوگل از این نوع گواهینامه استفاده می کنند. مدارک مورد نیاز برای سفارش این نوع از گواهینامه SSL همانند گواهینامه OV می باشد با این تفاوت که اهراز هویت سازمان و یا شرکت دقیق تر بوده و مدارک بیشتری و با دقت بالاتری مورد رسیدگی قرار می گیرد، به علاوه هزینه آن بالاتر است برای اعتبار سنجی کلیه اطلاعات از جمله شماره تلفن ها و اطلاعات وب بررسی می شود.
توضیح آخر درباره اخذ انواع SSL:
از لحاظ فنی و نوع رمزنگاری و امنیت هر 3 نوع گواهینامه SSL در یک سطح هستند. برای گواهینامه DV یک آدرس ایمیل مشخص مورد نیاز است اما در گواهینامه های OV و EV مدارک کامل ثبتی و قانونی و هویتی شرکت، سازمان و نهاد مربوطه بایستی ارائه گردد. در گواهینامه EV نوار آدرس بار و یا بخشی از آن به رنگ سبز می باشد، که نشان از اعتبار بالای آن سازمان و یا شرکت است. محدودیتی برای تهیه گواهینامه DV وجود ندارد اما گواهینامه های OV و EV تنها به اشخاص حقوقی اعطا می شود. گواهینامه های DV, OV یا EV می توانند Wildcard یا استاندارد باشند و این موضوع بر اساس امکانات صادر کننده یا درخواست متقاضی می تواند تغییر کند. اعتبار این گواهینامه ها به ترتیب EV از بالاترین سطح اعتبار برخوردار است، پس از آن OV و در آخر DV قرار دارد. در عین حال پرداخت هزینه بیشتر و زمان صدور طولانی تری برای دریافت گواهینامه ها با اعتبار بالاتر مورد نیاز است. در زمان طراحی سایت یا ثبت دامنه بهترین گزینه ممکن استفاده از پروتکل HTTPS می باشد. داشتن دامنه ای امن و محافظت شده از جمله فاکتورهای مفید برای بهینه سازی سئو وبسایت ها است.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

نرم افزارهای یکپارچه ( Integrated Softwares ) و مزایای استفاده از آن ها

نرم افزار یکپارچه ( Integrated Software ) مجوعه ای از نرم افزار ها، با قابلیت های مختلف است، که به انجام امور در زمینه های مختلف کمک می کند. یک مثال آشنا از نرم افزارهای یکپارچه Microsoft Office است که در اکثر دفاتر و ادارات از برنامه های مختلف آن مثل Word، Excel و Outlook استفاده می شود.
مقدمه:
اغلب شرکت ها و موسساتی که دارای بخش های مختلفی هستند، در هماهنگ کردن اطلاعات ذخیره شده قسمت های مختلف، با مشکل روبرو می شوند. مهم ترین دلیل این موضوع می تواند عدم استفاده از نرم افزارهای یکپارچه باشد. نرم افزار یکپارچه دارای این قابلیت است که اطلاعات بخش های مختلف یک سازمان را به راحتی ذخیره کند. همچنین در هنگام اصلاح اطلاعات ورودی در یک واحد از مجموعه، اطلاعات مربوط به بخش های دیگر نیز ( که با هم در ارتباط هستند ) طی فرآیند اتوماسیون اداری اصلاح می شوند. شرکت هایی که با مشکل وارد کردن و ثبت اطلاعات مواجه هستند، معمولا از نرم افزارهای مجزا برای واحدهای مختلف استفاده می کنند. ( منظور از واحد ها، قسمت هایی از جمله: واحد حسابداری، پشتیبانی، فروش، انبار و ... است. ) این سبک از مدیریت کسب و کار، باعث کاهش شدید بازده و سرعت انجام کارها در مجموعه می شود. در ضمن در این روش میزان تعامل کارمندان بخش های مختلف یک شرکت کاهش می یابد، که امری مضر در نتیجه گیری مناسب است.
تعریف نرم افزار یکپارچه:
نرم افزار یکپارچه ( Integrated Software ) مجوعه ای از نرم افزار ها، با قابلیت های مختلف است که به انجام امور در زمینه های مختلف کمک می کند. یک مثال آشنا از نرم افزارهای یکپارچه Microsoft Office است که در اکثر دفاتر و ادارات از برنامه های مختلف آن مثل Word ،Excel و Outlook استفاده می شود.
چند دلیل نامناسب بودن روش استفاده از نرم افزارهای مجزا برای مدیریت:
همان طور که گفته شد، شرکت هایی که از نرم افزارهای مجزا برای هر واحد خود استفاده می کنند، در کسب و کار خود با مشکل روبرو خواهند شد. به دلایل زیر:
1- کاهش بازده نیروی انسانی:
شرکتی را در نظر بگیرید که بخشی از نیروی انسانی آن در حال وارد کردن داده های حسابداری و بخش دیگری همزمان در حال وارد کردن داده ها، از طریق سیستم مدیریت ارتباط با مشتری ( CRM ) برای تایین قیمت نهایی هستند. اگر یکی از سفارشات لغو شود، کارمندان باید وقت زیادی را صرف تطبیق دادن مجدد کلیه اطلاعات ورودی کنند. انجام دوباره چنین کارهایی که حجم زیادی دارند، باعث از دست رفتن سرعت و پایین آمدن بازده کارمندان می شود، که این موضوع میزان رشد شرکت را در طول زمان کم می کند.
2- نداشتن آمار درست و دقیق:
شرکتی که از یک نرم افزر یکپارچه برای ذخیره نمودن اطلاعات واحد های مختلف استفاده نمی کند، ساعت های زیادی را صرف جمع آوری آن ها از چندین پایگاه ذخیره داده ( Database) می کند. جمع آوری اطلاعات از داده های وارد شده در پایگاه های ذخیره متعدد، به علاوه اشتباهات نیروی انسانی در هنگام وارد کردن اطلاعات، دقت آمارگیری صحیح را پایین می آورند. این امر به خصوص در هنگام جمع آوری آمار سالیانه شرکت و انجام اموری مثل حسابرسی خود را نشان می دهد. مسلما داشتن آماری صحیح در جهت تصمیم گیری های مدیریتی برای آینده یک شرکت امری ضروری است.
3- هزینه بالای به روز رسانی و نگهداری:
وقتی شرکتی از چند نرم افزار مجزا برای ثبت داده های خود استفاده می کند، طبیعی است که هزینه به روزرسانی نرم افزارها و هزینه های مربوط به اصلاح خطاها یا همان نگهداری نرم افزار، بیشتر می شود. ( نسبت به استفاده از یک نرم افزار یکپارچه ) منظور از هزینه، صرفا امور مالی نیست و این مورد شامل صرف زمان بیشتر هم می شود.
4- امکان پایین آمدن رضایت مشتریان:
جلب رضایت مشتریان همیشه جز اولویت های کسب و کارهای موفق بوده است. اگر در مجموعه ای ناهماهنگی بین واحدها وجود داشته باشد، مشتریان سریعا متوجه می شوند و از آن مجموعه روی بر می گردانند. برای مثال در هنگام خرید آنلاین مشتری متوجه می شود که اطلاعات وارد شده در مورد یک محصول به روز نیست. یا پس از ثبت سفارش، به دلیل عدم هماهنگی بخش فروش با انبارداری، به مشتری اطلاع داده می شود که کالای خواسته شده موجود نیست. ( توجه داشته باشید که هر کدام از بخش های مذکور از یک نرم افزار مجزا استفاده می کنند. ) این مورد به خوبی اشکالات استفاده از سیستم های مجزا را برای اداره یک مجموعه تکمیل می کند.
در زیر به فهرستی از چند مورد از مزایای استفاده از نرم افزارهای یکپارچه اشاره می شود:
1- بالا رفتن بازده نیروی انسانی، به دلیل بیشتر شدن تعامل و قابلیت اشتراک گذاری اطلاعات واحد های مختلف
2- بالا رفتن میزان دقت آمار، به دلیل تغییر کردن هماهنگ اطلاعات موجود در سیستم در صورت ویرایش داده های یک بخش
3- استفاده راحت از خدمات پشتیبانی ( به دلیل طرف بودن با یک شرکت فناوری اطلاعات به جای چند شرکت )
4- جلب رضایت مشتریان، به دلیل بالا رفتن هماهنگی بین واحدهای مختلف مجموعه و کاهش میزان اشتباهات
5- نیاز کمتر به آموزش دیدن پرسنل، به دلیل استفاده از یک نرم افزار یکپارچه به چای چند نرم افزار مجزا

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

درباره Lots Of Hotels و خدمات ارائه شده این شرکت در زمینه گردشگری

شرکت Lots of Hotels (به طور مخفف LOH) در سال 2002 به طور همزمان در دوبی و لندن شروع به کار کرد. این شرکت تبلیغاتی قطبی مهم در صنعت گردشگری است. این مجموعه در زمینه رزرواسیون آنلاین هتل ها فعالیت می کند.
شرکت Lots of Hotels (به طور مخفف LOH) در سال 2002 به طور همزمان در دوبی و لندن شروع به کار کرد. این شرکت تبلیغاتی قطبی مهم در صنعت گردشگری است. این مجموعه در زمینه رزرواسیون آنلاین هتل ها فعالیت می کند. Lots Of Hotels در واقع شاخه ای از بزرگترین آژانس مسافرتی آنلاین استرالیا به نام Webjet است. انتخاب دوبی برای محل قرارگیری شرکت از بابت نزدیکی و سهولت ارتباط با منطقه ی خاورمیانه و آفریقا است که همواره در زمینه ی گردشگری از پتانسیل زیادی برخوردار بوده است. انتخاب لندن هم به عنوان محل دائمی دیگر شرکت به دلیل سهولت و سرعت انجام امور مالی و بانکی در آن ناحیه است.
هدف این شرکت در اختیار گذاشتن اطلاعات و عکس های هتل های زیادی در تمام نقاط دنیا است. این اطلاعات به ساده ترین روش ممکن در دسترس مخاطبان و مشتریان قرار می گیرند. علاوه بر سادگی دسترسی به اطلاعات مذکور، تمامی آن ها باید به روز باشند. این شرکت تمامی اطلاعات لازم برای انتخاب محل اقامت را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. سطح کیفی هتل ها از 1 تا 5 ستاره تغییر می کند. اطلاعات اقامتی Lots Of Hotels در بر گیرنده عکس ها و توضیحات بیش از 200000 اتاق در تمام دنیاست. منابع این شرکت راجع به هتل ها با توجه به امتیازات داده شده توسط مشتریان جمع آوری شده است. مشتریان با مقایسه هتل های مختلف می توانند تصمیم بگیرند که در چه فصلی از سال و به کجا می توانند راحت تر سفر کنند.
Lots of Hotels بر اساس آمار خود روزانه یک میلیون اتاق را در اکثر نقاط جهان به صورت آنلاین برای اجاره ارائه می کند. این اتاق ها در بیش از 22000 هتل آپارتمان و 5000 هزار هتل کنار دریا و هزاران هتل دیگر واقع شده است. مجموعه ی Lots Of Hotels شامل 15 شعبه در دنیاست. Lots of Hotels از وب سرویس های آنلاین XML استفاده می کند که در بالا بردن سرعت خدمات آنلاین شرکتشان نقش بسزایی داشته است.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

آشنایی با شرکت یاتـی و راهنمایی در خصوص وب سرویـس پرواز یـاتی

یاتی یک شرکت ترکیه ای می باشد که با ارائه راهکارهای آنلاین در خصوص ارائه خدمات کارگزارهای خدمات مسافرتی و شرکتهای هواپیمایی و ... به شرکتهای گردشگری، در این صنعت از سال 2010 فعالیت می کند. در ایران محبوب ترین خدمات این شرکت ارائه وب سرویس پرواز می باشد.
معرفی شرکت یاتی (INTERNATIONAL AIR TRAVEL INDEX) (IATI) و تاریخچه آن:
یاتی یک سیستم گردشگری آنلاین است که رسانه معتبر و یکپارچه بین عوامل و تأمین کنندگان خدمات مسافرتی در سراسر جهان را فراهم میکند. محدوده خدمات یاتی شامل پروازها ، هتل ، جابجایی عظیم ، کرایه اتومبیل و سایر خدمات مربوط به هسته اصلی خدمات مسافرتی را پوشش می دهد. تمامی خدمات یاتی کاملا آنلاین هستند ، که امکان برقراری ارتباط یکپارچه و سریع بین عرضه کنندگان و فروشندگان محصول را فراهم می کند.
یاتی یک راه حل کامل مسافرتی برای آژانس های مسافرتی با محصولات سریع و پاسخگو ارائه می دهد که آنها را قادر به رقابت با بازار همیشه در حال رشد می کند.یاتی در ماه می سال 2010 در آنتالیا تأسیس شد و موفقیت بزرگی در بخش های مسافرتی به دست آورد و در کمتر از یک سال به سیستم گردشگری راهنمای مسافرتی ترکیه تبدیل شده است. امروزه یاتی دارای بیش از 15000 عامل فعال در 25 کشور جهان است و بیش از 6000 عملیات سفر در روز را مدیریت می کند.
وب سرویس پرواز یاتی :
یاتی دارای مجموعه ای از شرکت های هواپیمایی است متشکل از 180 خطوط هوایی بزرگ ، پروازهای کم هزینه و منطقه ای، پروازهای چارتری و جت های خصوصی می باشد.
از نکات قابل توجه در وب سرویس یاتی می توان به شرکت هواپیمایی ماهان اشاره نمود. با پیاده سازی وب سرویس یاتی، مشتریان شما به پروازهای بین المللی ماهان نیز دسترسی خواهند داشت. خریدهای انجام شده در وب سرویس یاتی بر روی استاکهای پرواز شما قرار نمی گیرد.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

درباره HTML و نحوه تاثیرگذاری استفاده صحیح از تگ ها در رتبه بندی سایت

کنسرسیوم جهانی وب، زبان نشانه گذاری ابرمتن ( HTML ) را به عنوان استانداردی برای نشانه‌گذاری مستندات ابرمتنی برای عرضه در وب، تدوین کرده‌ است. HTML5 پنجمین نسخه تجدید نظر شده استاندارد HTML است که در سال 2014 ارائه شد و اکنون در حال استفاده شدن است.
درباره HTML:
Hyper Text Markup Language ) HTML ) به معنی زبان نشانه گذاری ابرمتن است و زبان استاندارد طراحی سایت می باشد. بخش های مختلف HTML توسط اجزایی به نام تگ ( Tag ) از هم جدا شده ، که هر کدام دارای کاربرد و خواص مربوط به خود هستند . این تگ ها به مرورگر اعلام می کنند که هر بخش از صفحه، تشکیل شده از چه نوع عنصری است و به چه صورت باید نمایش داده شود. در یک صفحه HTML می توان انواع عناصر از قبیل متن، تیتر، عکس، جدول و ... را قرار داد، که برای هر عنصر باید از تگ مربوط به آن استفاده کرد. صفحات HTML فقط از کدها شکیل شده اند. برای تصویر کد مربوط به نمایش عکس، جدول و ... کدهای HTML مربوط به هر یک را باید نوشت. مرورگر با رسیدن به این کد ها و تگ ها، المنت های مرتبط با آن را نمایش می دهد. هر یک از کدهای HTML ، معنا و مفهوم خاصی دارند و تأثیر مشخصی بر محتوا می‌گذارند. مثلاً تگ هایی برای تغییر شکل ظاهری متن، نظیر درشت کردن یک کلمه یا برقراری پیوند به صفحات دیگر در در این زبان تعریف شده‌اند.
کنسرسیوم جهانی وب ( W3C ) استانداردهای نرم‌افزاری لازم را برای وب تولید می‌کند. کنسرسیوم جهانی وب، زبان نشانه گذاری ابرمتن ( HTML ) را به عنوان استانداردی برای نشانه‌گذاری مستندات ابرمتنی برای عرضه در وب، تدوین کرده‌ است. HTML5 پنجمین نسخه تجدید نظر شده استاندارد HTML است که در سال 2014 ارائه شد و اکنون در حال استفاده است.
تاثیر تگ های HTML در افزایش رنک سایت:
در اینجا 2 تگ مهم HTML ذکر می شود که تاثیر آنها در بهینه سازی سئو و در کنار آن قابلیت استفاده کاربران نیز آورده شده است:
تگ عنوان:
درک اهمیت این تگ، با ذکر این مثال ساده راحت تر است: 100 کتاب را که به اشتباه عنوان آن ها یکسان درج شده است و دارای محتوای متفاوتی هستند در نظر بگیرید. واضح است که در اولین نگاه، بیننده با دیدن جلد کتاب ها، نمی تواند بینش کلی از محتوای کتاب ها داشته باشد. یا این که 100 کتاب علمی مختلف که دارای عنوان مختصری ( در حد یک یا دو کلمه ) هستند و شرح مناسبی را بیان نمی کنند. باز هم مخاطب به راحتی قادر به درک موضوع کلی کتاب ها نخوهد بود. داشتن تگ های عنوان نامناسب مثل داشتن عناوین کتاب های ذکر شده است. بات های موتورهای جستجو عناوین سایت ها را ثبت می کنند و تگ عنوان مهم ترین نشانه برای مشخص کردن محتوای کلی سایت است. به دلایل گفته شده، در الگوریتم های رتبه بندی موتورهای جستجوگر، تگ عنوان می تواند جز عوامل اصلی افزایش رنک یا افت آن باشد. استفاده از کلمات کلیدی در این تگ ( Meta Title ) و همچنین تگ توضیحات عنوان ( Meta Description ) امری الزامی است.
قابلیت استفاده کاربران از این تگ بالاست. به این معنا که بعد از جستجوی کاربران کلمات ذکر شده در این تگ ها در صفحات نتایج موتورهای جستجو ( SERP ) نمایش داده می شود. در صورت استفاده صحیح از کلمات کلیدی در طراحی سایت، کاربران راحت تر وبسایت مورد نظر خود را با دیدن عناوین انتخاب می کنند.
تگ آدرس:
در ابتدا باید ذکر کرد که در HTML سه نوع تگ وجود دارد:
1- تگ های یکه: مثل تگ hr که برای مثال در زیر مطالب خط رسم می کند.
2- تگ هایی که شروع و پایان دارند: ‎مثل تگ head
3- تگ هایی که دارای ویژگی ( attribute ) می باشند: مثل تگ a href
تگ شماره 3 در بالا همان تگ آدرس است. از این تگ برای لینک کردن یک کلمه یا متن به یک نشانی وب ( URL ) استفاده می شود. در بحث بهینه سازی سئو استفاده از لینک های داخلی برای معرفی کردن صفحات مختلف سایت به بات های موتورهای جستجوگر استفاده می شود. بات ها با خواندن محتوای سایت و همچنین خواندن صفحات لینک شده به هم، راحت تر مطالب سایت را طبقه بندی می کنند. این تگ همچنین قابلیت استفاده کاربران از سایت را هم بالا می برد. کاربران با کلیک کردن یا لمس کردن عبارات لینک شده، راحت تر مطالب مورد نظر خود را پیدا می کنند. در این صورت احتمال بازدید مجدد آن ها از سایت بالا می رود.
در انتها لازم به ذکر است که HTML در صورتی که ساختاری معتبر ( Valid HTML Structure ) داشته باشد، در بهینه سازی سئو و افزایش رتبه سایت تاثیر بسزایی دارد. در ساختار معتبر HTML، استفاده و قرارگیری کدها و تگ ها، بر اساس آخرین استانداردهای W3C است.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

در زمان بستن قرارداد با یک شرکت فناوری اطلاعات (IT) چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

اگر برای سفارش محصول نرم افزاری و یا انجام خدمات آنلاین به دنبال یک شرکت فناوری اطلاعات (IT) هستید به اعتبار آن شرکت، قیمت محصولات، نحوه پشتیبانی و تعهد شرکت IT در قبال خدماتش توجه داشته باشید.
نحوه پیدا کردن شرکت فناوری اطلاعات ( IT ) مناسب و همچنین بستن قرارداد با آن همیشه مساله ای مهم است، به خصوص برای شرکت های تازه تاسیس شده و یا سازمان های کوچک. این شرکت ها یا سازمان ها، از مزایای امکاناتی مثل اتوماسیون اداری و یا بازاریابی آنلاین باخبر هستند، اما همواره به دلیل نداشتن بودجه کافی در انتخاب خود با مشکل مواجه میشوند. طبیعتا به همین دلیل ( بودجه کم ) ضریب ریسک پذیری برای این گونه شرکت ها در هنگام انتخاب پایین می آید. آن ها باید با حداقل بودجه، بهترین گزینه را انتخاب کنند. در این مقاله به برخی از نکات کلیدی که در زمان پیدا کردن یک شرکت IT و بستن قرارداد با آن لازم است بدانید اشاره شده است.
مسئولیت پذیری و جوابگو بودن :
شرکتی را که شما برای انجام کارهایی مثل اتوماسیون سیستم اداریتان، طراحی وبسایت خود و یا انجام کارهای دیجیتال مارکتینگ در نظر می گیرید، باید به تعهدات خود در قبال پشتیبانی و یا ضمانت محصولاتش و ... پایبند باشد. پیدا کردن جواب این که کدامیک از شرکت های IT در این زمینه قوی هستند موردی پیچیده نیست. کافیست کمی در فضای مجازی و یا در منابع دیگر جستجو کنید. شرکت های معتبر کارنامه خود را که شامل ( توضیحات محصولات و فهرست مشتریانشان است ) در وبسایت خود و در دسترس عموم می گذارند. همچنین معمولا می توان از روی اسم و اعتبار مشتریان یک شرکت IT اعتبار آن را محک زد. این لیست نیز در وبسایت شرکت های معتبر موجود است.
قیمت خدمات و محصولات :
همان طور که در مقدمه توضیح داده شد، برخی از شرکت ها از نظر بودجه توانایی کمتری دارند. این شرکت ها و تمامی ارگان هایی که قصد همکاری با یک شرکت IT را دارند باید در نظر داشته باشند که هزینه ای که بابت خدمات و محصولات پرداخت می کنند، در نهایت باید به سود سازمانشان تمام شود. نحوه قیمت گذاری روی محصولات IT به فاکتور های زیادی بستگی دارد و نمی توان فرمول یکسانی را برای قیمت گذاری ارائه داد. مواردی مثل: زمانی که پرسنل برای طراحی یک محصول و یا طراحی سایت صرف کرده اند، میزان بازده محصول، زمینه هایی که محصول در آنها قادر به خدمت رسانی است، تکنولوژی هایی که در انجام برنامه نویسی و تولید اپلیکیشن موبایل ار آن استفاده می شود و به روز بودن این تکنولوژی ها در تعیین قیمت محصول نقش دارند.
نحوه پشتیبانی:
شرکت IT که با آن قرار داد می بندید باید در زمینه پشتیبانی به نحوه ای عمل کند که مشتریان با یک نفر و یا یک تیم کوچک (که از مشکلات عمومی مشتریان آگاهند) در تماس باشند. در صورت نیاز پشتیبانی در محل انجام می گیرد ولی بهترین حالت پشتیبانی به صورت آنلاین است.
عملکرد اخیر شرکت :
اگر قصد بستن قرارداد با یک شرکت فناوری اطلاعات را دارید بهتر است بعد از پیدا کردن یک شرکت مناسب، محصولات اخیر آن شرکت را با محصولات قبلی اش مقایسه کنید. مثلا در زمینه طراحی سایت، کارهایی که شرکت مذکور برای مشتریان قبلی انجام داده را در طی زمان های مختلف با هم مقایسه کنید. این که یک شرکت IT به مرور زمان در حال پیشرفت باشد و این پیشرفت برای هر بازدیدکننده ای محسوس باشد، اهمیت زیادی دارد. همین کار را می توانید در زمینه طراحی اپلیکیشن موبایل و پیاده سازی وب سرویس ( مثل وب سرویس های گردشگری ) و ... نیز انجام دهید.
جمع بندی :
به صورت کلی گر برای سفارش محصول نرم افزاری و یا انجام خدمات آنلاین به دنبال یک شرکت فناوری اطلاعات (IT) هستید به اعتبار آن شرکت، قیمت محصولات، نحوه پشتیبانی و تعهد شرکت IT در قبال خدماتش توجه داشته باشید.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

تفاوت بازدید های ارگانیک ( Organic Traffic ) و بازدید های پرداختی ( Paid Traffic ) وبسایت ها

هرگونه سمت دادن کاربران اینترنت برای مشاهده یک وبسایت، که به وسیله تبلیغات متنی، تبلیغات بنری و ... انجام می شود، جز بازدیدهای پرداختی ( Paid Traffic ) طبقه بندی می شود. به حالت عکس این گونه از بازدید ها، بازدید های ارگانیک یا بازدید های طبیعی و معمول ( Organic Traffic ) گفته می شود.
بازدید ارگانیک و تبلیغاتی چیست؟
هرگونه سمت دادن کاربران اینترنت برای مشاهده یک وبسایت، که به وسیله تبلیغات متنی، تبلیغات بنری و ... و یا با استفاده از سرویس گوگل ادوردز انجام می شود، جز بازدیدهای پرداختی ( Paid Traffic ) طبقه بندی می شود. به حالت عکس این گونه از بازدید ها، بازدید های ارگانیک یا بازدید های طبیعی و معمول ( Organic Traffic ) گفته می شود. اگر کاربر آدرس یک سایت را بعد از جستجو در موتورهای جستجوگر ( از جمله: Google ،Bing و … ) به صورت مستقیم ( بدون واسطه بودن وبسایت دیگری ) مشاهده کند و از آن سایت بازدید کند، بازدید ارکانیک صورت گرفته است. در واقع هدف اصلی بهینه سازی سئو وبسایت ها، بالا بردن میزان بازدید های ارگانیک است که در ادامه به آن اشاره مختصری می شود.
نکاتی درباره بازدید های تبلیغاتی:
سرویس گوگل ادوردز (Google Adwords ) جز مهم ترین خدمات ارائه شده توسط گوگل، جهت دریافت بازدید های تبلیغاتی توسط وبسایت ها می باشد و منبع درآمد اصلی شرکت گوگل است. سیستم کارکرد با ادوردز به صورت مناقصه ای است. شما با کمک گرفتن از تجارب و دانش یک تیم بازاریابی الکترونیک، تعدادی محدودی از واژه ها و یا عبارات را انتخاب می کنید و مبلغی را روی هر کدام ازین واژه ها سرمایه گذاری می کنید. ابتدا عباراتی را که کاربران اینترنت جستجو می کنند، با لغت های منتخب شما توسط گوگل تطبیق داده می شوند. سپس با توجه به این که چقدر روی کلمات سرمایه گذاری کرده اید ( و البته با توجه به فاکتورهای زیاد دیگری ) گوگل تصمیم می گیرد که شما در صفحه نخست نشان داده شوید یا نه. در صورت نمایش داده شدن وبسایت در صفحات نخست موتورهای جستجو ( بعد از جستجوی عبارت خاصی توسط کاربران ) و کلیک کردن آن ها بر روی لینک نشانی وبسایت، مبلغی از حساب تبلیغ کننده کم می شود. این روش پرداخت برای تبلیغات به پرداخت به ازای کلیک ( PPC یا Pay Per Click ) مشهور است.
بک لینک ها در بیشتر موارد جز بازدید های تبلیغاتی حساب می شوند. ( اگر کاربر از یک نشانی وب به نشانی دیگری هدایت شود، به آن بک لینک گفته می شود. ) در مواردی که تبلیغات متنی یا تبلیغات بنری در وبسایت های دارای رنک بالا قرار داده شوند، وبسایت میزبان مبلغی را جهت ارائه تبلیغات دریافت می کند. با هر بار کلیک کردن کاربران بر روی لینک متنی تبلیغات یا بنر، به صورت PPC مبلغی از حساب تبلیغ کننده کم می شود و طبیعتا میزان بازدیدهای پرداختی وبسایت هم بالا می رود.
مزایا و معایب بازدید های تبلیغاتی انجام شده به وسیله سرویس گوگل ادوردز:
مزایا:
1- قابلیت تنظیم کردن بودجه برای تبلیغات:
بودجه ای که برای تبلیغ در نظر گرفته می شود از حد خاصی فراتر نمی رود، مگر این که قصد سرمایه گذاری بیشتر را داشته باشید.
2- مناسب برای تبلیغات گسترده جهت فروش یک محصول خاص:
اگر قصد فروختن محصولی خاص را دارید، گوگل ادوردز جای مناسبی برای تبلیغات است. بر اساس آمار اکثر کاربرانی که قصد انجام خرید آنلاین را دارند، لینک های تبلیغاتی را ترجیح می دهند.
3- نتیجه گیری سریع:
تبلیغات به این روش زودتر از بهینه سازی سئو، تبلیغ کننده را به نتیجه می رساند.
4- مراحل آسان:
برای انجام تبلیغات با سرویس ادوردز، ابتدا انتخاب کلمات کلیدی صورت می گیرد و سپس با توجه به بودجه مورد نظر، روی کلمات سرمایه گذاری می شود. این روند خیلی آسان تر از خدمات سئو انجام می شود.
معایب:
یکی از معایب این روش، نشان داده شدن آیکن سبز رنک Ad زیر آدرس وبسایت است، که برخی از کاربران با آن ناشنا بوده و این آدرس ها را نادیده می گیرند. عیب دیگر این روش رقابت بالا برای نشان داده شدن در صدر صفحات اول جستجوگر ها می باشد. به دلیل بالا بودن رقابت ها، گاهی قیمت های سرمایه گذاری شده روی کلمات کلیدی به شدت بالا می روند. همچنین انجام آزمون و خطا روی برخی از کلمات کلیدی، برای گرفتن بهترین نتیجه، گاهی باعث بالا رفتن هزینه ها می شود.
مزایا و معایب بازدیدهای معمول به وسیله بهینه سازی سئو:
سئو یا همان Search Engines Optimization به معنای بهینه سازی ( برای ) موتورهای جستجو است. هدف از انجام خدمات گسترده سئو، به طور خلاصه افزایش رنک وبسایت ( Page Rank ) و راحت تر دیده شدن آن در صفحه ( صفحات ) اول موتورهای جستجویِ مختلف است. بدون شک، در حال حاضر محبوب ترین موتور جستجو گوگل است و بسیاری از خدمات سئو برای راحت تر دیده شدن وبسایت ها، بعد از جستجوی کاربران در گوگل انجام می شوند ( بر اساس الگوریتم های رتبه بندی گوگل. )
مزایا:
1- از نظر اقتصادی مقرون به صرفه:
بالا بردن بازدید های وبسایت با روش های سئو از روش های وابسته به بازدید های پرداختی از نظر مالی مقرون به صرفه تر است. در حقیقت در انجام فرآیند بهینه سازی سئو، بیشتر از پول، زمان هزینه می شود.
2- تاثیر عمیق تر سئو در جذب کاربران نسبت به روش ادوردز و غیره:
فرایند سئو با وجود زمانبر بودن و ( نیاز داشتن به تداوم بهینه سازی سئو ) تاثیر عمیق تری در جذب کاربران دارد. اثر سئو در جذب کاربران مثل روش های بازدید تبلیغاتی لحظه ای نیست.
3- یک تیر و دو نشان! :
با تولید محتوای مفید در زمان طراحی سایت، علاوه بر جذب کاربران ( ارگانیک ) می توانید در مسیر آموزش هم قدم بردارید. ( اگر هدف شما صرفا فروختن کالا یا عرضه سریع خدمات نباشد. )
4- بالا بردن سطح اعتبار:
با جذب مخاطب به این روش، معمولا پس از مدتی مخاطبین خاصی به سراغ سایت می آیند. این امر باعث بالا رفتن میزان اعتماد کاربران و همزمان بالا رفتن اعتبار سرویس دهنده می گردد.
معایب:
افزایش رنک از طریق بهینه سازی سئو فرآیندی زمانبر است که برای نتیجه گیری احتیاج به صبر دارد. گاهی تاثیرات سئو ( صعود رتبه وبسایت ) در عمل خیلی به چشم نمی آیند، ( به دلیل زمانبر بودن ) و این امر باعث نارضایتی صاحبین سایت می شود.
جمع بندی:
برای انجام تبلیغات آنلاین و جذب مخاطبان بهترین گزینه، بهره بردن از هر دو روش جذب مخاطب ( روش ارگانیک و پرداختی ) می باشد. نکته اصلی زمان مناسب برای اقدام برای جذب مخاطب، به وسیله هر یک از روش های مذکور است. نیاز های مجموعه شما هم در انتخاب روش های گفته شده برای جذب مخاطب، تاثیر زیادی دارند.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

نقش و تاثیرات فناوری اطلاعات در بخش های گوناگون یک آژانس هواپیمایی

یکی از نقش های اساسی فناوری اطلاعات، افزایش بهره وری است. اطلاعات و منابع آنها همواره نقش کلیدی در خدمات رسانی و به ویژه در ارائه خدمات مسافرتی دارد. خدماتی که به دلیل اهمیت فوق العاده سه فاکتور دقت، سرعت و کیفیت بایستی همواره با به روز ترین فناوری ها همگام باشد.
فراگیر شدن اینترنت پر سرعت و دسترسی آسان به سایت های گردشگری و نرم افزار های آژانـس مـسافرتی، تجهیز شدن آژانس های مسافرتی به سیستم های به روز اعم از وب سایت های گردشگری پویا، سـیستم های رزرواسـیـون آنلاین، وب سرویس های گردشگری و نرم افزار مدیریت آژانس را بیش از پیش به امری حیـاتی تبدیل کرده است. این پدیده به سرعت در کشور ایران نیز در حال وقوع است و جهش عظیمی در 1 الی 2 سال اخیر در زمینه سیستم های گردشگری در این کشور دیده می شود.
انقلاب دیجیتال در صنعت گردشگری
اغلب متخصصین، مدیران و فعالان حاضر در صنعت گردشگری، انتشار سریع و گسترده خدمات آنلاین مسافرتی و سایت های آژانس های هواپیمایی را انقلابی دیجیتال در حیطه کاری خود می دانند، پدیده ای که بطور کل، روند ها و فرمول های کسب و کار در عرصه خدمات مسافرتی را دگرگون کرد. شاید در کمتر از یک دهه گذشته اغلب افراد برای برنامه ریزی، درخواست و رزرو برنامه های سفر خود راهی جز حضور در محل آژانس های هواپیمایی نداشتند و بسیاری از خدمات آنها مانند رزرو هتل گاهی چند ساعت الی چند روز برای قطعی شدن زمان می برد. اما امروزه دیگر از این خبر ها نیست و مردم به راحتی و از طریق وبسایت آژانس معتمد خود و سیستم های رزرواسیون آنلاین هتل و پرواز آنها، در کمتر از چند دقیقه تمام خدمات مسافرتی خود را مشاهده و رزرو قطعی می نمایند. البته این تحول می تواند آثار جبران نشدنی برای دفاتر گردشگری که از این فناوری های عقب بمانند داشته باشد و به شدت می تواند در سال های آتی از فروش و میزان مشتریان خود بکاهد.
بررسی فرایند های آژانس های مسافرتی و نقش فناوری اطلاعات در آنها
خدمات گردشگری و فعالیت های مرتبط به آنها در دفاتر گردشگری به صورت عمده به دسته های ذیل تقسیم می شود که برخی از مسائل آنها را بررسی و تاثیر فناوری اطلاعات در هر کدام از آنها را ذکر می کنیم :
برنامه ریزی خدمات گردشگری :
قدم اول در ارائه خدمات سفر تعیین نیاز های عموم مردم و طراحی بسته های سفر متناسب با نیاز های آنها است. فناوری با حضور در سیستم نظر سنجی، فرم های دریافت اطلاعات، سیستم های ارتباط با مشتری ( CRM ) و... به آژانس ها در ثبت علایق مسافران، تخمین نیاز های آنها و محاسبه تقاضای بازار کمک می کند. بدون بهره گیری از روش ها و ابزار های اندازه گیری تقاضا، بسته های سفر آژانس ها و مقاصد انتخابی آنها، انطباقی با نیاز بازار و شاید از آن مهمتر، نیاز مشتریان و مسافران سابق خود نداشته باشد.
ارتباط با کارگزاران ارائه خدمات سفر :
بهره گیری از خدمات با کیفیت، قابل اطمینان و در عین حال با هزینه مناسب همواره هدف یک مسافر است. دفاتر گردشگری برای تامین این خواسته ها، نیاز به دریافت خدمات با این ویژگی ها از سوی کارگزاران خدمات گردشگری اعم از هتل ها، شرکت های هواپیمایی، ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل و شرکت های مسافرتی محلی را دارند. قدم اول در دریافت خدمات خوب از کارگزاران، ارائه درخواست های دقیق، منظم و با در نظر گرفتن شرایط مادی، جسمی و روحی مسافر است. برای ایجاد درخواست های دقیق، یکدست و با اتلاف کمترین زمان، آژانس ها می توانند از سیستم های مدیریت دفاتر گردشگری ( سیستم مدیریت آژانس ) که مجهز به گزارش ساز و فرم ساز های یکپارچه باشند، استفاده نمایند تا پس از ثبت قرارداد های سفر، به صورت خودکار تمامی درخواست های مورد نیاز را یکجا و دقیق در اختیار آژانس قرار دهد. حال اگر این سیستم خود متصل به پرونده مسافران و سوابق سفر آنها باشد، آژانس به راحتی می تواند نکات و نیاز های اختصاصی مسافران یک قرارداد را در درخواست های خود در نظر بگیرند. بدیهی است دور ماندن از این فرایند باعث ارائه خدمات بدون در نظر گرفتن خواسته های بازار و مسافران است.
آینده سفر متعلق است به خدمات در لحظه و اختصاصی ( Instant & Personalized Travel Services ). مردم با کسانی سفر خواهند کرد که بدانند توجه اختصاصی به آنها شده است.
برگرفته از نتایج موسسه تحقیقاتی Euromonitor International
فروش دقیق، سریع و آگاهانه :
کانتر های فروش در آژانس ها، نقطه ای بسیار حساس در ارائه خدمات گردشگری به مسافران است. ارائه خدمات آگاهانه، دقیق و در زمانی مناسب می تواند یک فروش خوب و یک مسافران وفادار را به همراه داشته باشد و البته بالعکس آن، می تواند تمامی زحمات صورت گرفته در واحد های تبلیغات، تامین خدمات و مدیریت را بطور کل از بین ببرد. پیش نیاز یک فروش کامل در دسترس بودن اطلاعات بصورت ساده و یکپارچه برای کانتر های فروش است بطوریکه آنها بتوانند به راحتی اطلاعات مربوط به بسته های سفر، پرونده مسافران، اطلاعات مقاصد، نکات واحد عملیـات و ابزار جامع انعقاد یک قرارداد را مشاهده نمایند. آژانس های گردشگری برای تامین این نیاز های ضروری امروزه از سیستم های مدیریت دفاتر گردشگری مجهز به ماژول هایی مانند پایگاه پرونده مسافران، سیستم فروش تور، سیستم ارتباط با مشتری ( CRM ) و... استفاده می نمایند. دفاتر گردشگری که هنوز بر پایه روش های سنتی ثبت قرارداد استفاده می نمایند شاید بتوانند کار خود را به خوبی انجام دهند اما عنصر مهم جدیدی بنام غافل گیری مشتری با خدماتی شخصی، یکپارچه و شناخت نیاز مسافر بهتر از خودش ( برگرفته از مقاله The Next Evolution of Personalization: Know Your Guests Better Than They Know Themselves، از وبسایت SabreHospitality.com )، را از دست می دهند.
امور عملیـاتی و ویزا :
در صنعت گردشگری بر خلاف بسیاری از کسب و کار های دیگر، بخش عمده ای از کار پس از فروش آغاز می شود و فعالیت هایی مانند گرفتن وقت های سفارت، رزرو هتل، پرواز و سایر خدمات سفر، ارائه اطلاعات به کارگزاران سفر، هماهنگی تور لیدر ها و... پس از انعقاد یک قرارداد، تازه شروع می شوند و مراحلی بسیار حساسند که نقص در هر کدام می تواند منجر به اختلال در کل فعالیت ها و قرارداد شود. سیستم های مدیریت و فروش آژانس هواپیمایی شامل بخش های یکپارچه مانند مدیریت بخش ویزا، صدور فرم های ویزا، مدیریت فرایند ها، فرم ساز و ... در آژانس ها به منظور هدایت صحیح مسیر تکمیل یک قرارداد و تامین خدمات آن، امروزه مورد نیاز است.
امور مالی :
فرایند های امور مالی در آژانس های هواپیمایی سبک و شیوه نگهداری و کنترل ویژه خودشان را دارند. این تفاوت علل زیادی دارد که چند ارزی بودن خدمات، تنوع کارگزاران خدمات گردشگری، نوسانات و حواله ارز و گستردگی خدمات، برخی از این علت ها می باشد به نحوه ای که حتی کارشناسان حسابداری یک آژانس بایستی به صورت تخصصی با فرایند های مالی سفر کاملا آشنا باشند و یک حسابدار عمومی شاید نتواند به خوبی عهده دار وظایف نگهداری امور مالی یک دفتر مسافرتی شود. از این رو اهمیت گزارشات دقیق و لحظه ای مالی در آژانس های هواپیمایی اهمیت بالایی دارد و استفاده از فناوری های نوین به یک ضرورت در این بخش تبدیل شده است. همانطورکه اشاره شد امکان تولید و دریافت انواع گزارشات مالی اهمیت فوق العاده ای دارد و اگر بتوان از سیستم های مدیریت آژانس استفاده نمود که با بهره گیری از گزارش ساز های تخصصی و یکپارچه، امکان تولید جداول مالی مرتبط را در لحظه بدهند، امور مالی می تواند کنترل و نظارت جامع بر کلیه امور مالی از جمله صندوق، دریافت های مالی تور ها، حساب های همکاران و کارگزاران، نظارت بر فروش آنلاین و... را داشته باشند.
مدیریت و نظارت :
مدیریت، نظارت، کنترل و سپس بهبود از ضرورت های هر کسب و کار می باشد. این موضوع در دفاتر گردشگری هم مستثنی نیست و با توجه به پراکندگی و گستردگی فعالیت ها و خدمات آژانس های مسافرتی، این وظایف بسیار حساس هستند و لازم است دقیق باشند. مدیران آژانس های موفق نیاز دارند بر تمامی بخش های اشاره شده در این مقاله اشراف داشته باشند و بتوانند در هر لحظه از نحوه کار آنها مطلع شوند. این کار بدون حضور فناوری های کاربردی در هر بخش امری بسیار دشوار و پیچیده است و درصد خطا را نیز به صورت چشمگیر افزایش می دهد. مدیران با اتکا به سیستم مدیریت فروش آژانس و ابزار های یکپارچه موجود در آنها باید بتوانند در هر لحظه به گزارش های کاربردی و مفید دسترسی داشته باشند، از مکاتبات کارکنان خود با خبر و یا از مراحل پیشرفت هر قرارداد مطلع شوند. برخی از این ابزار های رایج عبارتند از : سستم مدیریت فرایند ها ( با بهره گیری از فناوری بارکد )، داشبورد های مدیریتی، گزارش ساز های لحظه ای و اتوماسیون اداری ویژه دفاتر مسافرتی و...
مدیران آژانس های هواپیمایی بزرگ و مجریان مستقیم تور ها بایستی بتوانند با یک کلید و اعمال انواع فیلتر های دلخواه، ساده و سریع به گزارش های لخظه ای دسترسی داشته باشند.
عقب ماندن می تواند ویرانگر باشد
انتظارات مسافران فرق کرده و این بر هیچ کسی پوشیده نیست. ارائه دادن خدمات 24 ساعته و در 7 روز هفته دیگر یک شعار نیست، یک الزام است و دفاتر گردشگری با طراحی سایت آژانس خود به صورت تخصصی، جامع و با بهره گیری از انواع وب سرویس های رزرو هتل و پرواز ( فناوری تولید سیستم های رزرواسیون آنلاین ) و سایر خدمات گردشگری، بایستی پاسخگوی خواسته های امروز و آتی باشند.
رقابت ها نیز به فضا های آنلاین کشیده شده است و عدم استفاده از بازاریابی های آنلاین ( دیجیتال مارکتینگ ) ویژه آژانس های مسافرتی، بهینه سازی سئو سایت گردشگری، تبلیغات در شبکه های اجتماعی و در نهایت افزایش رنک و رتبه در موتور های جستجو، در خطر گم شدن در میان هزاران سایت گردشگری و وب سایت های رزرواسیون آنلاین هستید.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

نحوه تاثیرگذاری اینستاگرام بر روی شکل مسافرت ها در طی سال های اخیر

اگر به دنبال سفر کردن به معنای واقعی آن هستید، پیشنهاد می شود صرفا به عکس های شیک دیگران در اینستاگرام برای انتخاب مقصد اکتفا نکنید. شما قبل از سفر احتیاج به اطلاعات کافی از منطقه جغرافیایی مورد نظرتان دارید و همچنین این که آیا آن منطقه امکانات مورد نظر شما را در اختیار وبسایت های گردشگری که به همین منظور طراحی شده اند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما می گذارند...
عکس سفرها در اینستاگرام:
اگر از اینستاگرام زیاد استفاده می کنید حتما عکس های افرادی که در دل طبیعت بکر و کیلومتر ها دورتر از بقیه هستند را زیاد دیده اید. مثلا کوهنوردی که بر لب صخره ای که هزاران متر از سطح زمین فاصله دارد نشسته و یا فردی روی سطح یک دریاچه یخ زده و تنها در حال سلفی گرفتن است. این تصویری است که اینستاگرام از مسافرت به مکان های به ظاهر کشف نشده ارائه می دهد. مسلما امروزه اینستاگرام نقش عمده ای در افزایش تعداد سفرها به یک نقطه ی خاص بازی می کند.
برای مثال منطقه ای کوهستانی بر فراز دریاچه ای در نروژ (Trolltunga) را ذکر می کنیم. به خاطر عکس های ارسال شده توسط عکاسان حرفه ای ازین منطقه در اینستاگرام، تعداد گردشگران بین سال های 2009 تا 2014 از آمار 500 گردشگر به 40000 رسیده است. این مساله نشان دهنده ی نقش تبلیغات در شبکه های اجتماعی است. اما به چه قیمتی؟ در ادامه مطلب به این موضوع اشاره می شود اما در ابتدا با اینستاگرام بیشتر آشنا می شویم.
آماری از اینستاگرام و کاربرانش:
اینستاگرام در طی 6 سالی که از فعالیتش می گذرد دارای 500 میلیون کاربر فعال است. این کاربران هر روزه به طور میانگین 80 میلیون عکس و مطلب ارسال می کنند. میزان تمایل کاربران شبکه های اجتماعی به استفاده از اینستاگرام 10 برابر بیشتر از فیسبوک تخمین زده شده است. تا آخر سال 2016 حدود 49 درصد برندها در ایالات متحده در اینستاگرام صفحه دارند که تخمین زده شده تا انتهای سال 2017 این عدد به حدود 71 درصد برسد. پس واضح است که اینستاگرام نقش کلیدی در تبلیغات در شبکه های اجتماعی و بازاریابی آنلاین دارد.
نحوه تاثیر اینستاگرام در خدمات گردشگری:
در سال 2015 مدیران مسئول گردشگری شهر کوچکی در نیوزلند تصمیم گرفتند که افراد تاثیر گذار اینستاگرام را در بخش گردشگری به منطقه خود دعوت کنند. این افراد شامل افراد طبیعت گرد با تعداد فالوورهای بالا هستند که عکس های حرفه ای را از مسافرت های خود به اشتراک می گذارند. نتیجه این تصمیم رشد بی سابقه 14 درصدی در صنعت گردشگری شد، که در تاریخ آن کشور بی سابقه است.
مشکلات و تهدید های علاقه مند بودن به این سبک سفرها:
امروزه افراد با دیدن عکس های حرفه ای برای مسافرت به مکان های کمتر دیده شده و بکر تحریک می شوند. به نقل از عکاسان مشهور مجله National Geographic سفرها به سبک گذشته طبیعی تر بودند. حتی خود این افراد که به وسیله به اشتراک گذاشتن عکس هایشان در اینستاگرام سود می برند، اعلام می کنند که دیده شدن عکس ها توسط کاربران و انتخاب مقصد بر اساس آنها روش چندان عاقلانه ای نیست. یک دلیلش هم این است که بسیاری ازین عکس های حرفه ای که با فیلترهای اینستاگرام هم تزئین شده اند، با واقعیت مناظر مقصد تفاوت زیادی دارند. در ضمن بسیاری از گردشگران صرفا نقطه مقصد و زیبایی اش را می بینند و نه سختی های مسیر را برای رسیدن به آن نقطه! مسایل مربوط به سختی راه یا طولانی بودن آن در صفحه های این عکاسان معمولاً جایی ندارند.
بسیاری از افراد به جای گشت و گذار در طبیعت ترجیح می دهند که از عکس های حرفه ای تقلید کنند. عکسشان را صرفا در صفحه خود بگذارند و جلب توجه کنند. این مساله که مسافرت صرفا برای رسیدن به نقطه ای ، برای گرفتن عکسی با ژستی خاص با مفهوم واقعی سفر هماهنگ نیست. متاسفانه آمار افرادی که در سال های گذشته در سفرهایشان به خاطر گرفتن عکس به شدت مصدوم شده اند رو به افزایش است. گزارش شده است که افرادی حتی جان خود را برای تقلید کردن ژست (نشستن بر لبه پرتگاه ها و سلفی گرفتن) از دست داده اند. همچنین بعضی از مکان ها مثل بزرگترین و مرتفع ترین پل شیشه ای معلق جهان در چین که در تابستان سال 2016 افتتاح شد، بعد از 13 روز مجبور به تعطیلی شد! علت آن هم ازدحام بیش از حد جمعیتی بود که برای سلفی گرفتن روی شیشه در ارتفاع 300 متری جمع شده بودند.
جمع بندی از تجارب سفرهایی که در بالا گفته شد، ما را به برگشتن به مفهوم حقیقی سفر (گشت و گذار) می رساند:
اگر به دنبال سفر کردن به معنای واقعی آن هستید ، پیشنهاد می شود صرفا بر اساس عکس های شیک دیگران در اینستاگرام برای انتخاب مقصد اکتفا نکنید. شما قبل از سفر احتیاج به اطلاعات کافی از منطقه جغرافیایی مورد نظرتان دارید و همچنین این که آیا آن منطقه امکانات مورد نظر شما را در اختیار دارد یا نه. وبسایت های گردشگری که به همین منظور طراحی شده اند اطلاعات مفیدی را در اختیار شما می گذارند. همچنین شما می توانید با استفاده از وب سرویس های گردشگری به راحتی نسبت به رزرواسیون آنلاین هتل اقدام کنید. یا اجاره کردن انومبیل در محل مورد نظرتان برای سفر و بسیاری از خدمات آنلاین دیگر مثل رزرو بلیت هواپیما، خدمات بیمه و... . با این روش هم امنیت سفر شما با خدمات بیمه تضمین می شود، و هم دید وسیع تری از مقصد خود خواهید داشت.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

درباره فایل robots.txt و نقش آن در دسترسی بات موتورهای جستجو به مطالب سایت

بات های جستجوگر وب مثل بات گوگل، محتوای سایت ها را بررسی می کنند و سایت را بر اساس محتوا و کلمات کلیدی استفاده شده در آن طبقه بندی می کنند. فایل robots.txt برای مشخص کردن میزان دسترسی بات ها به مطالب سایت در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد. robots.txt در بحث بهینه سازی سئو اهیت خود را نشان می دهد.
مقدمه:
برای آشنایی با فایل robots.txt در ابتدا توضیح مختصری درباره بات های اینترنتی یا همان ربات های وب ارائه می شود:
بات اینترنتی ( وب ربات ) یا به عبارت ساده تر بات، نرم افزاری کاربردی است که به منظور انجام کارهای خودکار در اینترنت طراحی شده است. ربات های اینترنتی بیشتر جهت انجام کارهای ساده، تکراری و با حجم زیاد، برنامه نویسی می شوند. منظور از حجم زیاد کارها، کارهایی هستند که میزان آنها به قدری زیادی است که انجام دادن آنها از عهده انسان خارج است. بیشترین استفاده از ربات های اینترنتی در موتورهای جستجوگر اینترنت است. بات های موتورهای جستجوگر در صفحات مختلف وبسایت ها می چرخند و مطالب آنها را برای فهرست بندی در منابع موتورهای جستجو لیست می کنند.
بات ها به طور کلی 60 درصد ترافیک اینترنت را در اختیار دارند، به این معنی که بیشتر مشاهدات وبسایت ها به جای انسان ها توسط آن ها صورت می گیرد . بات های خزنده یا همان بات های موتورهای جستجوگر، جز بات های مفید حساب می شوند. درصد بالایی از ترافیک اینترنت هم در اختیار بات های مخرب است. این گونه از ربات معمولا توسط هکرها و جهت سودجویی یا سرقت اطلاعات شخصی کاربران اینترنت طراحی می شوند.
فایل robots.txt چیست؟
وب مسترها با تنظیم کردن فایلی به اسم robots.txt می توانند دسترسی بات ها ( به خصوص بات های موتورهای جستجوگر ) را به محتوای وبسایت ها کنترل کنند. برای درک راحت تر عملکرد فایل robots.txt، این مثال آورده شده است:
اگر نشانی وبسایت ( URL ) به صورت www.example.com/welcome.html باشد، رباتی که سایت را مشاهده می کند، در ابتدا به دنبال این آدرس می گردد: www.example.com/robots.txt
آدرس دوم نشان دهنده موجود بودن فایل متنی robots می باشد. وب مستر ها با استفاده از چند دستور ساده می توانند انواع بات هایی که مجوز ورود به وبسایت را دارند، مشخص کنند. همچنین تعداد صفحات یک وبسایت که بات ها مجاز به مرور آن ها هستند در همین فایل تعریف می شود.
ویژگی های فایل :robots.txt
هنگامی که قصد دارید در طراحی سایت خود از robots.txt استفاده نمایید، به این دو نکته توجه داشته باشید:
1- بدافزارها که قصد آسیب رساندن به وبسایت ها را دارند، می توانند فایل robots.txt و محتویات آن را نادیده بگیرند.
2- فایل robots.txt برای عموم کاربران نمایش داده می شود. هر کاربری می تواند متوجه شود که کدام صفحات سایت، نباید توسط ربات خوانده شوند.
موجود بودن فایل robots.txt در طراحی سایت در مبحث بهینه سازی سئو تاثیر مثبتی دارد، اما با توجه به دو مورد بالا بهتر است که از این فایل برای مخفی کردن صفحات استفاده نشود. در حقیقت فایل بالا برلی محدود کردن دسترسی به وبسایت نیست ( اگر به این منظور مورد استفاده واقع شود، اشتباه است. ) در صورتی که در طراحی فایل robots.txt، صفحاتی از وبسایت برای ورود بات ها محدود شوند، می توان به این محدودیت به شکل یک علامت " ورود ممنوع! " که روی یک درب نصب شده نگاه کرد. وجود این علامت روی درب به معنای قفل بودن درب نیست. یک نکته مهم در مورد این فایل این است که در زمان ذخیره کردن فایل، تمامی حروف آن باید با حرف های کوچک نوشته شود.
بلاک کردن بد افزارها با فایل robots.txt به صورت تئوری امکان پذیر است اما در عمل خیر. برای بلاک کردن بدافزارها ( Malwares ) یا همان بات های مخرب، بهترین روش استفاده از گزینه های پیشرفته فایروال شبکه ( Network Firewall ) است. این گزینه ها امکان بلاک کردن خودکار نشانی های پروتکل اینترنت (Internet Protocol Address ) را فراهم می کنند. با تنظیمات صحیح فایروال شبکه می توان نشانی های اینترنتی مختلف ( IP ) با تعداد زیاد را، که قصد دسترسی به منابع یک وبسایت را دارند متوقف کرد. امروزه سیستم های مدیریت محتوا ( CMS ) قابلیت تنظیم و کنترل دسترسی به تک تک صفحات وبسایت را فراهم نموده اند.
جمع بندی:
بات های جستجوگر وب مثل بات گوگل، محتوای سایت ها را بررسی می کنند و سایت را بر اساس محتوا و کلمات کلیدی استفاده شده در آن طبقه بندی می کنند. فایل robots.txt برای مشخص کردن میزان دسترسی بات ها به محتوا در طراحی سایت مورد استفاده قرار می گیرد. robots.txt در بحث بهینه سازی سئو اهیت خود را نشان می دهد. همان طور که گفته شد، اصولا استفاده از این فایل برای مسدود کردن بررسی صفحات وبسایت، بی مورد است. تولید محتوای مناسب جز یکی از مهم ترین بخش های فرایند بهینه سازی سئو در جهت افزایش رنک می باشد. باید دقت داشت که در طراحی فایل robots.txt صفحات مطلوب را که لازم است توسط بات موتورهای جستجو خوانده شوند، به اشتباه مسدود نکرد.

  • بهروز اسدی