طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

طراحی سایت، تولید اَپ و تبلیغات آنلاین

طراحی وبسایت های تخصصی و گردشگری، تولید اپلیکیشن موبایل و تبلیغات آنلاین

۵ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

5 مورد جدید برای بهبود رتبه و سئو وبسایت شما

آیا در حال نهایی کردن طراحی وبسایت خود هستید؟ اگر چنین است قبل از راه اندازی نهایی این مقاله را نیز مطالعه فرمایید.
پیش تر با موارد سئو در طراحی وبسایت آشنا شدیم. اکنون به شما 5 مورد جدید را معرفی می کنیم که در سئو سایت شما حائز اهمیت است و تاثیر به سزایی در سئو وبسایت شما خواهد داشت.
1- تعیین کلمات کلیدی به ازای هر URL در سایت
هنگام طراحی وب سایت، کلمات کلیدی مناسب عناوین صفحات وبسایت خود را انتخاب و لیست کنید. کلمات کلیدی انتخاب شده را در URL صفحات سایت خود قرار دهید. عنوان صفحات و متا تگها نیز از موارد نیاز است و می بایست جدی گرفته شود. مطمئن شوید که تمامی کلمات کلیدی مهم در عناوین سایت و توضیحات متا وبسایت در نظر گرفته شود. پس از انجام این مراحل، هنگام تحلیل و آنالیز رتبه و وضعیت وبسایت خود متوجه اهمیت این موضوع می شوید.
2- دسترسی وبسایت، UX و کرالینگ (Crawling)
مطمئن شوید که مطالب و صفحات شما در دسترس موتورهای جستجو باشد که در این خصوص می توانید از کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) استفاده کنید.
صفحات را بررسی کنید و مطمئن شوید کرالرها (Crawlers نرم افزارهای موتورهای جستجو هستند که رتبه و مطالب سایت ها را دسته بندی و تحلیل می کنند) به صفحات و مطالب سایت شما دسترسی دارند. همچنین از سهولت در دسترسی به سایت شما از پلتفرمهای گوناگون همچون موبایلها، مرورگرهای متفاوت و برای تمامی مخاطبین مطمئن شوید.
3- ابزارهای تجزیه و تحلیل
یکی دیگر از موارد تجزیه و تحلیل وبسایت است. این ابزارها که معروفترین آنها Google Analytics می باشد همواره در زمینه سئو بسیار حائز اهمیت بوده و ابزارهای جدیدتری در سال 2017 ارائه شده است که بهره گیری از آنها به شما کمک بسزایی خواهد کرد.
4- Rich snippets
Rich Snippets (ریچ اسنیپت) از یک سری کدهایی تشکیل شدن که برای توصیف اطلاعات و داده های نشانه‌گذاری شده وب سایت ها استفاده می‌شود. ریچ اسنیپت ها به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا موضوع و محتوای یک وب سایت را راحت‌تر درک کنند. با این وجود، موتورهای جستجو پا را یک قدم فراتر گذاشته و از این اطلاعات برای نمایش بهتر نتایج جستجو استفاده می‌کنند تا کاربران بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را راحت‌تر از موتورهای جستجو دریافت کنند. Rich Snippets از داده‌های نشانه گذاری شده یا همان داده های ساختار یافته (Structured data) ایجاد می‌شود و Rich Snippets خود جزئی از Rich Answers ها هستند.
5- Schema tags
Schema مجموعه ای از اطلاعات کوچک است که با بیانی مشخص و از پیش تعیین شده در سایت قرار میگیرند. این روش از نشانه گذاری کار، تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت را برای موتورهای جستجو خیلی ساده تر و موثر تر کرده و موتور های جستجو قادر خواهند بود نتایجی را که مرتبط با سوال جستجو شده کاربر باشد به نمایش بگذارند.
اگر تاکنون وبسایت خود را ساخته اید و در طراحی وب سایت خود این موارد را در نظر نگرفته اید، لازم است قدمی به عقب برداشته و این موارد را نیز در سایت خود اعمال کنید. چنانچه امکان اضافه کردن آنها برای شما مقدور نیست، از یک شرکت خدمات سئو مناسب بهره بگیرید.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

مواردی که آژانس های مسافرتی ( یا هتل ها ) برای موفقیت به آن ها نیاز دارند

طراحی سایت ریسپانسیو که بر روی گوشی های موبایل به آسانی و به صورت کامل مشاهده شود، جز اصلی ترین موارد در طراحی این گونه وبسایت ها است. همچنین در طراحی سایت آژانس های گردشگری لازم است که مطالب سایت با شبکه های اجتماعی و اپ موبایل آژانس ( در صورتی که طراحی اپلیکیشن موبایل هم صورت گرفته باشد ) یکپارچه یا Integrated باشند.
همانطور که در مقالات قبلی به تفصیل اشاره شد، طراحی سایت آژانس های مسافرتی و هتل ها از قواعد خاصی پیروی می کند. در این مقاله از ذکر جزییات که قبلا به آن ها اشاره شده است خودداری نموده و به موارد کلی اشاره می کنیم.
1- وب سایت:
طراحی سایت آژانس های مسافرتی و هتل ها از قواعد خاصی پیروی می کند. در این مقاله از ذکر جزییات که قبلا به آن ها اشاره شده است خودداری نموده و به موارد کلی اشاره می کنیم. طراحی سایت ریسپانسیو که بر روی گوشی های موبایل به آسانی و به صورت کامل مشاهده شود، جز اصلی ترین موارد در طراحی این گونه وبسایت ها است. همچنین در طـراحی سـایت آژانـس های گردشگری لازم است که مطالب سایت با شبکه های اجتماعی و اپ موبایل آژانس ( در صورتی که طراحی اپلیکیشن موبایل هم صورت گرفته باشد ) یکپارچه یا Integrated باشند.
مختصات دقیق محل آژانس یا هتل از طریق Google Map نیز باید در قسمت تماس با ما آورده شود. مواردی مثل داشتن بالای وبسایت روی دستگاه های مختلف، محتوای کافی، راحتی کاربران در استفاده از سایت ( User-friendly ) و سایر موارد بهینه سازی سئو، همگی باید در طراحی سایت لحاظ شوند. در ضمن وب سرویس گردشگری که برای ارائه خدمات رزرواسیون آنلاین پرواز، اتاق و ... از آن استفاده می شود، باید به بهترین شکل پیاده سازی شده باشد. در غیر این صورت شانس آژانس یا هتل برای جذب کاربران و جلب رضایت مشتریان به شدت کاهش می یابد.
2- شبکه های اجتماعی:
شبکه های اجتماعی امروزه به راه آسان و نسبتا ارزانی برای تبلیغ خدمات تبدیل شده اند. با افزایش تعداد کاربران، تعداد شبکه های اجتماعی و انواع آن ها نیز رو به گسترش است. اما در زمان تبلیغ برای آژانس های مسافرتی و هتل ها توصیه نمی شود که روی کمیت و تعداد شبکه های اجتماعی تمرکز و سرمایه گذاری زمانی و مالی صورت گیرد. بلکه استفاده از تعداد کمتری از شبکه های اجتماعی که بازده بیشتری دارند و گذاشتن پست های بهینه و تاثیرگذار که با فضای هر شبکه هماهنگ باشند ( کیفیت بیشتر پست ها )، بیشتر از گذاشتن پست های یکسان در تعداد زیادی از شبکه ها موثر است.
3- ایمیل های تبلیغاتی:
آژانس های مسافرتی و هتل ها باید از طریق ارسال ایمیل های دسته ای با مشتریان خود در تماس باشند. معرفی تورها و خدمات جدید از طریق ارسال ایمیل های انبوه بسیار موثر است. نکته مهم در ارسال این گونه ایمیل ها انتخاب موضوع و نوشتن توضیحات است که باید به زبانی ساده بیان شوند و تا جای ممکن از حالت شعاری و تبلیغات محض دور باشد تا در جذب مخاطب مفید واقع شوند.
4- جذب مخاطب ارگانیک:
درباره تفاوت مخاطبین ارگانیک و پرداختی در مقاله های پیشین صحبت شده است. صاحبین آژانس های مسافرتی باید سیاست های خود را به گونه ای تنظیم کنند که بعد از گذشت چندین ماه از طراحی سایت خود در صدر لیست صفحات جستجو قرار بگیرند. این امر با رعایت اصول سئو و بهینه سازی سئو سایت ها امکان پذیر می شود.
اگرچه جذب مخاطبین پرداختی ( برای مثال با استفاده از سرویس ادوردز گوگل ) برای فصول خاص سال مثل تابستان که میزان مسافرت ها بالا می رود مفید است، اما باید در نظر داشت که کاربران به طور پیوسته در حال جستجو در اینترنت می باشند و بسیاری از آن ها در فصول خلوت تر به جستجوی تورها و انتخاب مقاصد سفرهای سال آینده خود می پردازند. در نتیجه آژانس هایی سود اصلی را خواهند داشت که با جستجوی کاربران در گوگل و بدون استفاده از خدمات تبلیغاتی در صفحات اول جستجو جای گرفته باشند.
5- بلاگ:
در زمان طراحی سایت آژانس های مسافرتی و هتل ها قرار دادن قسمت بلاگ بسیار مهم است. مهمتر از آن نحوه استفاده از بلاگ سایت است. بلاگ یک وبسایت جای انجام تبلیغات نیست! برای انتخاب موضوع های نوشته شده در بلاگ، قبل از هر چیز سه موضوع را از خود بپرسید: اول این که آیا مطلب ارسالی شما توسط افرادی که برای شما بیشتر اهمیت دارند خوانده می شود؟ دوم این که کاربرانی که با مجموعه شما آشنایی ندارند، موضوع مطلب ارسالی شما را جستجو خواهند کرد؟ و مطلب سوم این است که آیا همان کاربر ناآشنا با مجموعه شما حاضر به اشتراک گذاری موضوع در شبکه های اجتماعی است؟
برای مثال دو موضوع زیر هر دو می توانند در یک بلاگ نوشته شوند، اما به راحتی می توان فهمید که کدام موضوع در جذب مخاطب بهتر عمل می کند: الف ) مطلبی در مورد اتاق های بازسازی شده هتلی با طراحی مدرن و آخرین امکانات روز در منطقه ای خاص
ب ) مطلبی در مورد 5 رستوران برتر در همان منطقه
6- تبلیغات:
تبلیغات جز اساسی ترین فاکتورهای موفقیت است و نه تنها برای شروع ( و حتی قبل از شروع ) لازم است، بلکه همواره در ادامه مسیر موفقیت بخشی از سود حاصل را باید برای تبلیغات کنار گذاشت. امروزه تبلیغات و دامنه آن بیش از همیشه گسترش پیدا کرده است. برای تبلیغ آژانس های مسافرتی و هتل ها هم همانند سایر صنایع و خدمات دیگر روش های گوناگونی وجود دارد: از تبلیغات چاپی گرفته تا تبلیغات تلوزیونی. در بحث دیجیتال مارکتینگ تبلیغات شامل تبلیغات بنری یا متنی در وبسایت های پربازدید، تبلیغات ویدیویی در شبکه های اجتماعی تصویر گرا، تبلیغات در سایر شبکه های اجتماعی، استفاده از خدمات گوگل ادوردز و ... می شود. انتخاب نوع تبلیغات بستگی به میزان بودجه و استراتژی آژانس های گردشگری و هتل ها دارد.
جمع بندی:
بهره گرفتن از تمامی موارد نوشته شده در بالا، برای آژانس های گردشگری و هتل ها لازم هستند. با داشتن یک استراتژی مناسب و بهره بردن همزمان از همه موارد فوق، یک آژانس یا هتل می تواند گام بزرگی در جاده پیشرفت و موفقیت بردارد.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

دلایل برتری استفاده از وایت لیـبل نسبت به بنا کردن کسب و کار از نقطه اولیه

با استفاده از وایت لیبل تولید کننده محصول نیازی به نگرانی در مورد بازاریابی برای فروش محصولاتش ندارد. در اصل وایت لیبل نوعی نمایندگی فروش یک تامین کننده بزرگ محسوب می شود که کاربر (مسافر) در سایتی با آدرس، نام و نشان خود آژانس، خرید را انجام می دهد و منافع فروش خدمات موجود دروایت لیبل بین دو شرکت تقسیم می شود.
مقدمه:
در بیشتر موارد کارفرمایان در زمان راه اندازی کسب و کار جدید به دنبال راه هایی هستند که انجام دادن همه کارها از طریق پتانسیل های موجود در مجموعه صورت گیرد. این روش در گام های اول معمولا به نتیجه مطلوب نمی رسد، به دلایل زیر:
1- زمانی که مجموعه قصد دارد انجام تمامی کارها را از صفر تا صد با نیروی انسانی خود و بدون توجه به تجربیات هم صنفان خود جلو ببرد، به صورت خودکار اشتباهات دیگران را تکرار خواهد کرد.
2- رفتن مسیری که قبلا توسط هم صنفان طی شده است ( همراه با تکرار اشتباهات آن ها ) باعث هدر رفتن پتانسیل کاری نیروی انسانی می شود و تکرار اشتباهات و انجام دوباره کارها باعث کم شدن انگیزه نیروی انسانی می گردد.
3- شرکت برای یافتن راه حل های مناسب برای رسیدن به بیشترین بازده، که البته قبلا در زمینه یک کسب و کار مشخص تجربه شده اند و موجود هستند، منابع مالی زیادی را هدر خواهد داد.
تمامی موارد فوق و ضررهایی که یک مجموعه ممکن است در مسیر شروع کسب و کار متحمل شود با استفاده از راه حل ساده ای به نام وایت لیبل ( White Label ) قابل پیشگیری و یا حل هستند.
توضیحاتی در مورد وایت لیبل:
وایت لیبل به این معنا است که مجموعه ارائه دهنده خدمات، یک محصول را از منبع دیگری با پشتیبانی کامل خریداری می کند، سپس نام تجاری و هویت خود را بر روی آن قرار می دهد و آن را به فروش می رساند. در این حالت خریدار فرض می کند که در حال خرید محصول شرکتی است که آرم آن را روی محصول می بیند. تولید کننده محصول در این روش از تجارت نیز می تواند به این صورت سود ببرد که تمرکز خود را بر روی پیدا کردن روش های تولید محصول با کمترین هزینه بگذارد.
در ضمن با استفاده از وایت لیبل تولید کننده محصول نیازی به نگرانی در مورد بازاریابی برای فروش محصولاتش ندارد. در اصل وایت لیبل نوعی نمایندگی فروش یک تامین کننده بزرگ محسوب می شود که کاربر (مسافر) در سایتی با آدرس، نام و نشان خود آژانس، خرید را انجام می دهد و منافع فروش خدمات موجود دروایت لیبل بین دو شرکت تقسیم می شود.
استفاده از وایت لیبل مختص به صنعت و یا زمینه تجاری خاصی نیست و در هر زمینه ای می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از وایت لیبل به جای روش های سنتی یا عرضه مستقیم اشاره شده است.
مزایای استفاده از وایت لیبل:
1- سریع و آسان بودن تجارت با وایت لیبل: استفاده از وایت لیبل در زمان هایی که در شاخه ای خاص از تجارت یا صنعت، خدمات جدیدی ارائه می شوند، برای ارائه دادن این چنین خدماتی بسیار سودمند است.
2- رضایت بیشتر مشتریان: با استفاده از وایت لیبل سرعت روند تولید محصول یا ارائه خدمات ( مثل خدمات رزرواسیون آنلاین ) به شدت افزایش می یابد، زیرا طبیعتا نیازی به طی کردن روند مذکور از نقطه صفر نیست. آنچه که برای مشتریان اهمیت دارد سرعت و کیفیت ارائه خدمات است که با استفاده از وایت لیبل، مشتریان بسیار راحت تر به خدمات مطلوب خود خواهند رسید.
3- مقرون به صرفه بودن وایت لیبل از نظر مالی و زمانی: در برخی موارد صاحبین صنایع یا مشاغل از نظر مالی مشکلی با شروع کردن تولید یا ارائه محصول یا خدمتی خاص از نقطه صفر ندارند. اما فاکتور زمان هم امروزه و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. باید در نظر داشت که میزان زمانی که یک نفر به طور متوسط برای تولید یا ارائه خدمتی خاص صرف می کند، با استفاده از وایت لیبل می تواند در زمینه های دیگر برای مجموعه صرف شود و باعث شکوفایی بیشتر خدمات و یا محصولات گردد.
وایت لیبل و وب سرویس در آژانس های مسافرتی:
با توسعه نرم افزارهای مختلف و همچنین جریانات صنفی در خرید بلیط هواپیما و خدمات گردشگری، بازار ایران به شدت داغ شده و فعالین آن در حال تکاپو و پیشبرد برنامه های خود هستند. با توجه به این شرایط تامین کنندگان و توسعه دهندگان نرم افزارها نیز نقش خود را به درستی ایفا نموده اند به طوری که با ایجاد بستر مناسب نرم افزاری امکان فروش آنلاین را برای آژانس های مسافرتی فراهم نموده اند.
وایت لیبل یک قالب آماده و ساده ای از یک سایت جستجوگر و رزرواسیون خدمات گردشگری ( مثل رزرواسیون پرواز های داخلی ) می باشد که امکان فروش اینترنتی را به آژانس مسافرتی می دهد. این سرویس انعطاف پذیری و قابلیت های زیادی نداشته و تنها امکان فروش آنلاین را فراهم می نماید.
معمولا سرویس وایت لیبل هزینه لایسنس (License) کمتری نسبت به وب سرویس داشته و با توجه به مزایای ذکر شده گزینه مناسبی برای آژانس های مسافرتی می باشد چرا که با کمترین هزینه مادی، زمانی و انرژی تبدیل به یک آژانس مسافرتی آنلاین، OTA یاOnline Travel Agency می شوند.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

10 نکته برای انتخاب شرکت سئو مناسب کسب و کار شما

زمان انتخاب یک شرکت سئو تداخل و حجم اطلاعات در این خصوص، باعث سردرگمی در انتخاب شرکت مناسب برای شما می شود. از آنجایی که کسب و کار شما رکن مهم شرکت شما است، شما نمی توانید که این امر حیـــاتی (سئو) را به هر شرکتی بسپارید. همانطور که حتما تا کنون متوجه شده اید در زمینه سئو زمان به ضرر شما در حال حرکت می باشد. به ازای هر روزی که شما با بهینه سازی سایت خود درگیر هستید، در حال از دست دادن درآمد و عقب رفتن نسبت به رقبای خود هستید.
برای رفع برخی از این سردرگمی ها، 10 مورد را که هنگام تحقیق و انتخاب شرکت سئو مورد نظر خود باید مد نظر داشته باشید را ارئه کرده ایم.
1- حجم :
یک شرکت سئو خوب باید بتواند برای سایتها با حجمهای متفاوت، تعرفه های متناسبی ارائه کند. برای سایتهایی از 1 صفحه تا 1000 صفحه.
2- رتبه صفحه (Page Rank) :
شرکت سئو می بایست مسیر و روشهای مورد نظر برای کسب رتبه و موقعیت سایت شما را ارائه کند. این امر نیازمند به استفاده از ابزار آنالیز است که در برخی موارد شامل هزینه اندک نیز می باشد.
3- بهینه سازی کلمات کلیدی :
بهینه سازی کلمات کلیدی یکی از حیــاتی ترین امور سئو سایت شما است. شرکت سئو منتخب شما باید بتواند کلمات کلیدی شما را تحلیل و ارزیابی کند و در صورت لزوم کلمات کلیدی گوناگون دیگری نیز به شما پیشنهاد کند. چه در ابتدای پروژه و چه در طول آن.
4- استراتژی لینکها :
شرکتهای سئو خوب قابلیت تجزیه و تحلیل لینکهای سایت شما را دارند و با استفاده از تجزیه و تحلیل ها، لینکهایی را جهت کسب رتبه و موقعیت بهتر به شما معرفی و یا برای شما تهیه می کند.
5- پشتیبانی :
نیاز به توضیح زیادی در این خصوص وجود ندارد، زیرا پشتیبانی خدمات شما یکی از مهمترین امور آسایش شما از روند پروژه و موفقیت شما است. شرکت سئو می بایست همواره در دسترس بوده و همواره در خصوص برطرف کردن موارد پیش روی شما تلاش کند.
6- زمان :
شرکتهای سئو خوب برای شما برنامه ای ارائه می کنند که طبق آن شما در طول پروژه بتوانید بر امور خود تمرکز کرده و زمان زیادی را برای شما آزاد کند.
7- هزینه و تعرفه :
شرکت سئو باید بتواند براساس بودجه شما برای شما برنامه ریزی کند. سعی کنید همواره حدود قیمت خدمات سئو را مطلع شوید و از انتخاب قیمتهای گران و خیلی ارزان بپرهیزید.
8- ارتباط :
شرکت سئو باید تمامی اطلاعات ارتباطی شما را داشته باشد و همچنین شما نیز اطلاعات تماس شرکت را داشته باشید تا همواره از روند پروژه مطلع شوید.
9- گزارشات :
شرکت سئو خوب شما را همواره با ارائه گزارشات در خصوص گذشته، حال و آینده ی کسب و کارتان مطلع می کند. با این گزارشات شما دید بهتری از موقعیت خود و رقبای خود خواهید داشت.
10- اطلاعات فنی :
شرکتی که امور سئو شما را به دست می گیرد باید با کسب و کار شما آشنا باشد. در غیر این صورت نمی توان روی برنامه ریزی ای حساب کرد که تحلیل صحیحی از آن کسب و کار نداشته باشد.
اگر سایت شما نیاز به بهینه سازی سئو دارد، خودتان می توانید این کار را انجام دهید ولی انجام صحیح آنها نیازمند کسب تجربه و مطالعه گسترده در زمینه سئو خواهد بود. سایت ها و منابع گوناگونی در اینترنت برای آموزش سئو سایت وجود دارد که بسیاری از آنها اعتبار و ارزش چندانی ندارند و یا دیگر منسوخ شده اند. معمولا هزینه ای که به یک شرکت سئو معتبر می پردازید در قبال این زمان و ریسک اشتباه احتمالی شما، خواهد بود و با نگاهی دقیق تر متوجه خواهید شد که این هزینه کاملا به صرفه است. سئو سایت کاری زمانبر و پرزحمت است که نیازمند صبر و حوصله زیادی می باشد. انجام تغییرات کوچک و بزرگ در سایت شما توسط شرکت سئو نیازمند زمان حداقل دو هفته تا یک ماه جهت تاثیر بر میزان ورودی گوگل و جایگاه شما در نتایج جستجو می باشد. با توجه به جزئیات زیاد در علم سئو و پیچیدگی آن در عین سادگی، نمیتواند کاری ارزان باشد. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، قبول سئو سایت شما در مقابل پرداخت هزینه کم توسط یک شرکت سئو اولین جرقه برای عدم اعتماد شما و بررسی بیشتر خواهد بود.

  • بهروز اسدی
  • ۰
  • ۰

تقسیم بندی اپـلیکیشن های موبایل بر اساس انواع ساختار و عملکرد آن ها

با توجه به آمار جهانی که نشان دهنده استفاده بیشتر از گوشی های همراه هوشمند نسبت به دسکتاپ ها و لپ تاپ ها می باشد، جهت پیشرفت در هر زمینه و تجارتی، طراحی سایت ریسپانسیو و هماهنگ با اپلیکیشن موبایل آن سایت از جمله مهم ترین عوامل پیشرفت آن کسب و کار است. برای مثال در زمینه گردشگری آمار ها نشان دهنده افزایش کم سابقه میزان مسافرت ها و همزمان افزایش استفاده کاربران از اپلیکیشن های گردشگری است. در نتیجه هر آژانس مسافرتی که قصد موفق شدن در زمینه کاری خود و سبقت گرفتن از رقیبان را دارد...
مقدمه:
روش های گوناگونی برای طراحی اپلیکیشن موبایل موجود است، اما تنوع روش ها و تکنولوژی های مورد استفاده و پلتفرم های موردنیاز و مدت زمان موردنیاز جهت ساخت اپلیکیشن، سوالاتی را پیش روی توسعه دهندگان قرار می دهند. با معرفی گوشی آیفون در سال ۲۰۰۷، دنیای موبایل میزبان انقلاب بزرگی شد. از آن زمان تاکنون میلیون ها اپلیکیشن با استفاده از پلتفرم ها و فریم ورک های بیشمار پدید آمده اند.
انواع اپلیکیشن های موبایل:
اپلیکیشن های موبایل را می توان در سه دسته عمده قرار داد:
1- وب اپلیکیشن ها : نسخه ریسپانسیو یک وبسایت است که طراحی اپلیکیشن آن برای گوشی های هوشمند صورت گرفته است.
2- اپلیکیشن های نیتیو ( Native ) : کارآیی، جذاب ترین مزیت اپلیکیشن های نیتیو می باشد. اپلیکیشن های نیتیو بسیار جذاب هستند و برای بازی ها قادر به بهره گیری از منابع گوشی و سیستم عامل می باشند. برای مثال پلتفرم آی او اس را در نظر بگیرید، چنانچه مایل به ساخت یک اپلیکیشن نیتیو برای آی او اس باشید، لازم است تا یک زبان برنامه نویسی جدید به نام Objective-C یا سوئیفت را فرا بگیرید.
3- اپلیکیشن های هیبرید ( Hybrid ) : اپلیکیشن های هیبرید همواره محبوب بوده و هستند، این اپلیکیشن ها در حقیقت ارائه دهنده ترکیبی از طراحی اپلیکیشن های وب و نیتیو می باشند. تکنولوژی های استفاده شده جهت طراحی اپلیکیشن موبایل های هیبرید مشابه تکنولوژی های استفاده شده در وب اپلیکیشن ها یعنی اچ تی ام ال، سی اس اس و جاوا اسکریپت است.
دسته بندی اپلیکیشن های موبایل بر اساس عملکرد:
مشخص شدن نوع اپلیکیشن موبایل به کاربران کمک می کند تا بتوانند به اپلیکیشن موبایل مورد نظر خود، بهتر و سریعتر دسترسی داشته باشند و قبل از دانلود و یا سفارش طراحی اپلیکیشن موبایل اختصاصی خود بدانند که کارکرد این اپلیکیشن موبایل در چه حوزه ای می باشد:
1- اپلیکیشن موبایل بازی ها: مختص بازی کردن می باشند از هر نوع و زیر شاخه های مختلف هستند. برخی از زیر شاخه های بازی های موبایلی عبارتند از: ماجرایی ( Adventure )، معما ( Puzzle )، اجتماعی ( Social)، ورزشی ( Sports)، استراتژی ( Strategy) و ...
2- اپلیکیشن موبایل تجاری: آنچه که مربوط به کسب و کار شرکت ها، اعم از حسابداری، نیروی انسانی، رشد بخش های مختلف و ... می باشد. این اپلیکیشن ها امور مربوط به کسب و کار و تجارت را تسهیل می کند. برخی از زیر شاخه ها عبارتند از: مدیریت اسناد ( Document Management )، دسکتاپ از راه دور (Remote Desktop )، کاریابی ( Job Search Resource )، مدیریت منابع سازمان (Enterprise Resource Management ) و ...
3- اپلیکیشن موبایل آموزشی: در این نوع از اپلیکیشن موبایل، کاربر موضوعات مختلف را فرا می گیرد. این اپ ها می توانند به صورت خیلی ساده و معمولی، نوشته هایی را به شما ارائه دهند و یا اینکه با استفاده از حالت های پیچیده تر، به صورت محاوره ای عمل کنند. برخی از زیر شاخه ها: لغت ( Vocabulary)، یادگیری زبان ( Language Learning)، جغرافیا ( Geography )، ستاره شناسی ( Astronomy) و ...
4- اپلیکیشن موبایل سرگرمی: این دسته از اپ ها برای کاربر، به عنوان گذراندن وقت و ایجاد سرگرمی عمل می کنند. برای مثال پخش کننده های موزیک از این دسته هستند. برای این دسته بندی به سختی می توان تعریف دقیقی ارائه داد. اما نکته مهم این است که جزو یکی از دسته های پرکاربرد هستند. برخی از زیر شاخه ها: تلویزیون، فیلم، تغییر دهنده های صدا (Voice Manipulation )، تولید آثار هنری (Art Creation) و ...
5- اپلیکیشن موبایل کاربردی: در موبایل شما حتما ابزار هایی مانند ویروس یاب، چک کننده وضعیت شارژ باطری و ... وجود دارد. اپلیکیشن هایی که مانند یک ابزار برای کارهای گوشی عمل می کنند، جزو این دسته قرار می گیرند. برخی از زیر شاخه ها: ماشین حساب، چراغ قوه ( Flashlights)، قفل صفحه نمایش برای اپ های مختلف و مجزا (Screen Locks )، اسکنر بارکد ( Bar Code Scanners )، کنترل از راه دور ( Remote Controls ) و ...
6- اپلیکیشن موبایل گردشگری: معرفی مکان های زیبا، مکان های اقامتی، نمایش زمانبندی حرکت وسایل نقلیه، از مواردی است که در این اپلیکیشن ها مورد بررسی قرار می گیرد. برخی از زیر شاخه ها: ردیابی پروازها ( Flight Tracking )، راهنمای شهر ( City Guides )، رزرواسیون هتل، ماشین و ... ( Hotel, Car Rental & …)، برنامه ریزی تعطیلات ( Vacation Planning )، حمل و نقل عمومی ( Public Transportation ) و ...
7- اپلیکیشن موبایل کتاب: برخی از اپلیکیشن های موبایل به صورت دیجیتال کتاب هایی که به صورت رسمی به چاپ و نشر رسیده اند را به شما ارائه می دهند. برخی از زیر شاخه ها: رمان ( Novel )، متون مذهبی، طنز و …
8- اپلیکیشن موبایل سلامت و تناسب اندام: یک نمونه از این اپلیکیشن ها، اپلیکیشن Pedometer میزان پیاده روی شما را ثبت می کند. برخی از زیر شاخه ها: یوگا ( Yoga ) کاهش وزن ( Weight Loss)، ترک سیگار و ...
جمع بندی:
با توجه به آمار جهانی که نشان دهنده استفاده بیشتر از گوشی های همراه هوشمند نسبت به دسکتاپ ها و لپ تاپ ها می باشد، جهت پیشرفت در هر زمینه و تجارتی، طراحی سایت ریسپانسیو و هماهنگ با اپلیکیشن موبایل آن سایت از جمله مهم ترین عوامل پیشرفت آن کسب و کار است. برای مثال در زمینه گردشگری آمار ها نشان دهنده افزایش کم سابقه میزان مسافرت ها و همزمان افزایش استفاده کاربران از اپلیکیشن های گردشگری است. در نتیجه هر آژانس مسافرتی که قصد موفق شدن در زمینه کاری خود و سبقت گرفتن از رقیبان را دارد، در ابتدا نیاز به یک سایت گردشگری ریسپانسیو دارد. مهم تر از آن سفارش گذاری طراحی اپلیکیشن گردشگری است که با سایت گردشگری آژانش هماهنگ باشد.

  • بهروز اسدی